Risico's AD incl. sociaal domein
Bij het inventariseren en kwantificeren van deze risico’s kijken naar de kans, dat een risicogebeurtenis zich voordoet, het financiële effect van een risico en naar de impact op prestatie en imago van de gemeente. De risico’s worden opgenomen in de Apeldoornse risicomatrix en weergegeven in risicoprofielen. De risico’s zijn deels incidenteel en deels structureel. Bij de kwantificering van de risico’s gaan we er vanuit, dat structurele risico’s in vier jaar worden gedekt door ombuigingen binnen de begroting dan wel aanpassing van beleid of beheersmaatregelen. Dit leidt tot een verdubbeling van het financieel effect (1e jaar 100%, 2e jaar 67%, 3e jaar 33%, 4e jaar 0%).
De risico's van de Algemene Dienst (AD) kwantificeren we nu op € 20,6 miljoen. Dit is inclusief de risico's in het sociaal domein.
Ten opzichte van de jaarrekening 2015 is het risicobedrag licht gedaald van € 21,5 miljoen naar € 20,6 miljoen.
Grafiek 4.3: Ontwikkeling risico's Algemene dienst en financieel effect |
Hieronder gaan we in op de TOP risico's van de AD. Dit zijn de grote risico's van de 3 decentralisaties en overige AD- risico's. Het betreft de risico's met een kans dat deze zich voordoen van minimaal 25% en met een financieel effect groter dan € 500.000.
TOP Risico’s AD incl. sociaal domein
Het financiële effect van de 11 TOP risico’s van de AD bedraagt € 15,4 miljoen, waarvan € 10,8 miljoen betrekking heeft op de 3 decentralisaties in het sociaal domein. De TOP risico's en beheersmaatregelen worden toegelicht in het betreffende programma's. Hier volstaan we met een samenvattend overzicht.
TOP-risico's Algemene dienst | ||||||||||
Nr. | Eenheid | Risico | Bedrag | Kans | I/S | Netto financieel gevolg weerstands-vermogen | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal | |
Programma 1 | ||||||||||
262 | Eenheid Veiligheid & Recht | Planschade | 700.000 | 50 % | I | 350.000 | 1 | 1 | 2 | |
264 | Eenheid Financiën | Financiering en rente risico's | 1.000.000 | 25 % | S | 500.000 | 2 | 1 | 3 | |
601 | Eenheid Financiën | Regionalisering | 3.000.000 | 25 % | I | 750.000 | 1 | 1 | 2 | |
741 | Eenheid Financiën | BCF aandeel in de algemene uitkering | 2.000.000 | 30 % | S | 1.200.000 | 2 | 2 | 4 | |
Programma 3 | ||||||||||
303 | Eenheid Beheer en Onderhoud | Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | 1.000.000 | 70 % | I | 700.000 | 3 | 3 | 6 | |
Programma 5 | ||||||||||
561 | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | Onderwijshuisvesting | 600.000 | 75 % | S | 900.000 | 2 | 1 | 3 | |
641 | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | Structureel onvoldoende budget Jeugdzorg | 2.500.000 | 50 % | S | 2.500.000 | 3 | 3 | 6 | |
Programma 6 | ||||||||||
642 | Werkplein Activerium | Structureel onvoldoende budget Bijstand | 2.000.000 | 50 % | S | 2.000.000 | 3 | 3 | 6 | |
Programma 7 | ||||||||||
643 | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten | 1.000.000 | 30 % | I | 300.000 | 3 | 3 | 6 | |
761 | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning | 6.000.000 | 50 % | S | 6.000.000 | 3 | 3 | 6 |
Overige risicos | 5.341.975 |
Totaal | 20.541.975 |
Ten opzichte van de risico’s in de Jaarrekening 2015 zijn er enkele risico's nieuw, gewijzigd of vervallen:
Nieuw.
741. Sinds enkele jaren is er, nu er door gemeenten minder wordt geïnvesteerd, sprake van onderuitputting van het BTW- compensatiefonds. Het ministerie heeft dit bedrag toegevoegd aan het gemeentefonds. Dit voordeel hebben wij structureel in onze begroting verwerkt. Risico is, dat bij toenemende investeringen en toename van BTW- claims het gemeentefonds naar beneden zal worden bijgesteld.
Gewijzigd.
De risico's in het sociaal domein (641, 642, 643 en 761) zijn geactualiseerd. Dit heeft geleid tot andere inschattingen van kans en risicobedrag.
Het risico voor de AD van een lagere opbrengst van de leges omgevingsvergunningen/ bouwen is kleiner geworden en geen TOP- risico meer. Dit is een gevolg van de toename van bouwactiviteiten en groei van de reserve bouwleges
Vervallen.
In de jaarrekening was het risico van WW- lasten opgenomen. In de loop van 2015 hebben we daar meer duidelijkheid gekregen over de omvang van het risico. In veel gevallen blijken ex- medewerkers weer snel aan het werk te komen. Voor de WW- lasten hebben we een structurele raming in de begroting bestaand beleid opgenomen.
De wielerbaan in Omnisport is in 2016 hersteld, zodat het risico 'knelpunten Omnisport' is vervallen.
Risicoprofielen risico’s AD incl. sociaal domein
De TOP risico’s met de grootste impact wat betreft kans en risicobedrag zitten in kwadrant I van het risicoprofiel (kans > 25%, risico > € 500.000).
De matrix laat zien, dat de risico's van de 3 D's (641, 642 en 761) op dit moment de meeste impact hebben.
243 Verhuurderheffing
Verhuurderheffing | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Behalen van een optimaal resultaat op vastgoed op basis van bedrijfsmatige afwegingen met afweging van financieel en maatschappelijk rendement. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Indien de fiscus het niet eens is met het gemeentelijk standpunt dienen meer woningen te worden beschouwd in de heffing. De in de heffingsberekening te betrekken WOZ-waarde dient dan met 50% (10-15 miljoen) te worden verhoogd. De verhoging heeft voor circa 1/3 deel betrekking op woningen binnen het Grondbedrijf en voor 2/3 deel het oneigenlijk woningbezit binnen het Vastgoedbedrijf. Aangezien in 2015 de woningportefeuille van het Vastgoedbedrijf nagenoeg als geheel is verkocht, is het risico niet meer structureel van aard maar heeft dit alleen nog betrekking op de afgelopen 3 jaar (2013 t/m 2015). Het risico voor de AD betreft daarmee 3 jaar * € 50.000/jaar * 2/3-deel vastgoedbedrijf = € 100.000. Het financieel effect is conform Jaarrekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Onduidelijk is nog steeds hoe fiscus op het gemeentelijk standpunt zal reageren. Inmiddels zijn de heffingen 2013 t/m 2015 voldaan op basis van het gemeentelijk standpunt. De fiscus heeft hier vooralsnog geen opmerkingen over gemaakt. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
261 Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
262 Planschade
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente planschadevergoedingen moet betalen | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 700.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
263 Rampenbestrijding
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
264 Financiering en rente risico's
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | oorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 1% over 50 miljoen kort en 50 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
265 Gemeentegaranties
Gemeentegaranties | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 9.100.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 480 miljoen, waarvan € 471 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW). De overige € 9 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 9,1 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 % | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
266 Informatieplicht
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significantie afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
Inschatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
282 Realisatie algemene uitkering gemeentefonds
Realisatie algemene uitkering gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | De realisatie van de algemene uitkering gemeentefonds stemt overeen met de raming van deze uitkering inclusief begrotingswijzigingen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Tussentijdse beleidswijzigingen op rijksniveau, de samenhang uitkering sociaal domein en de kans op onderuitputting op de rijksbegroting leiden er toe dat het risico aanwezig is dat de werkelijke uitkomsten van de algemene uitkering afwijken van de ramingen die op basis van de circulaires gemeentefonds zijn gemaakt. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Wij verwachten dat bij verbetering van de economische situatie de komende jaren minder noodzaak is tot tussentijdse besluitvorming op rijksniveau die van invloed is op het gemeentefonds. Bij blijvende verbetering van de conjunctuur slaat het risico van neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering zelfs om naar een kans op opwaartse bijstelling. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
283 Interpreteren circulaire gemeentefonds
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Structureel effect kan € 2.000.000 zijn bij een verkeerde interpretatie. Het eerste jaar is redelijke goed te voorspellen. In de MPB nemen wij een reeks op van 4 jaar. Het voorspellen van het tweede en verdere jaren wordt steeds moeilijker. Dit komt dat de circulaires hier minder inzicht in geven. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
301 Ongeval door gladheid
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. In 2015 zijn er 4 claims ingediend. 2 claims zijn afgewezen, 1 claim loopt nog en 1 claim is doorverwezen. | ||
Kans (0 - 100%) | 80 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
302 Onveiligheid medewerkers en derden
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Kans (0 - 100%) | 40 % | |
waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden Financiële toelichting: Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Toelichting kans: De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft in 2014. Met betrekking tot veiligheidskleding is er in 2015 een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. De uitrol van deze nieuwe kleding heeft plaatsgevonden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
303 Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Beheer en Onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. Wegen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 70 % | |
beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. Wegen. Financiële toelichting: De achterstand in het wegenonderhoud is sinds de vaststelling van het Herstelplan Wegen in 2013 nog vrijwel onveranderd. Wel is een afname zichtbaar in de zogenaamde risicowegen (achterstand 2013; €12,2 miljoen, in 2015; € 5,5 miljoen). Risicowegen zijn wegen die sneller dan gemiddeld dreigen te verouderen en hoge onderhoudskosten met zich meebrengen. Het financieel effect van de gebeurtenis is echter van een andere orde. ( bij een kans van 50% lijkt een bedrag van € 1 miljoen incidenteel aan de redelijke kant). Het budget is met de behandeling van de MPB 2014-2017 structureel opgehoogd, en er is incidenteel extra geld (€ 5 miljoen) van de Provincie gekomen. Het financiële risico inzake claims is beperkt. Het risicobedrag vloeit vooral voort uit de noodzaak om op een bepaald moment onderhoud te plegen, waar geen dekking voor is in de begroting. Toelichting kans op schadeclaims: Met de vaststelling van het Herstelplan Wegen en de MPB 2014-2017 is de kans op schadeclaims kleiner geworden. Gaandeweg –begonnen in 2014- zullen steeds meer slechte wegvakken en risicowegen worden aangepakt. Een kwaliteitsmeting van alle wegen in het voorjaar van 2017 zal uitwijzen of en in welke mate de onderhoudsachterstand wordt ingelopen. Bruggen, tunnels en viaducten. Het algemene beeld is dat er voldoende middelen zijn om | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
321 Aandelenkapitaal
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het volledig terug ontvangen van het aandelenkapitaal van de gemeente; Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publiek belang voor de gemeente Apeldoorn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.717.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
361 Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
We ramen het algemene risico op maximaal € 200.000,-. In bijzondere gevallen wordt voor een GR (bv felua in relatie tot invoering van de nieuwe participatiewet) apart een risico opgenomen. | ||
Kans (0 - 100%) | 19 % | |
Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt over sturing en verantwoording, zodat in een vroeger stadium kan worden bijgestuurd. De meeste GR's hebben zelf reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
362 Beveilingslek
Beveilingslek | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
n voor het ontsluiten van alle gemeentelijke applicatie en ICT toepassingen. Finaciële toelichting: Als onze infrastructuur gecorrumpeerd raakt dan hangt het af van de mate waarin de betrouwbaarheid van onze gegevens is aangetast wat de consequenties zijn. Er zijn gevallen bekend van virusuitbraken (valt ook onder deze categorie) waar een week niet gewerkt kon worden en waarbij er veel overuren en evt. externe capaciteit ingezet moest worden. Tevens kan de Autoriteit Persoonsgegeven een boete tot maximaal € 850.000 opleggen en bijkomende kosten. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
De kans is door maatregelen beperkt. Als een crimineel wil hacken dan is het een kwestie van tijd voordat hij daarin slaagt, dat is de andere kant van de afweging. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
381 Cameratoezicht
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van cameratoezicht Op o.a. het Katerplein en de tunnel onder het station | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
382 Explosievenopruiming
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
383 Faunabeheer
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
401 Riec
Riec | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen van het ondermijnen van het openbaar bestuur door middel van informatie-uitwisseling | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kosten eigen risico WA verzekering | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
402 Juridische Beleidsadvisering
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
403 Contractbeheer
Contractbeheer | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | De organisatie heeft volledig inzicht in en overzicht op de inhoud van de overeenkomsten die in het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten worden aangegaan en is in staat om de afspraken en verplichtingen uit deze overeenkomsten te bewaken (tijd) en na te komen (inhoud) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Het financiële effect ligt niet direct bij de eenheid Vastgoed en Grond maar bij die eenheden in opdracht waarvan de overeenkomsten zijn gemaakt. Het financieel effect (p.m.) is conform MPB 2016-2019. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
De kans is aanwezig dat in de huidige wijze van contractbeheer er een afspraak op termijn tussen wal en schip belandt. Het kanspercentage (p.m.) is conform MPB 2016-2019. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
404 Verstrekking Provinciaal subsidiegeld
Verstrekking Provinciaal subsidiegeld | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Juridische ondersteuning leveren bij contractvorming tussen gemeente en derden met als doel het beperken van de risico’s voor de gemeente in de toekenning van subsidie zowel financieel (staatssteun) als publicitair (onbegrip over rollen verschillende overheidsinstanties). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De extra ambtelijke inzet bovenop de huidige formatie en tijdelijke extra formatie wordt als p.m. ingeschat. Het éénmalig risico is opgenomen vanwege het niet kunnen terughalen van een concreet verstrekte bijdrage aan een derde indien zou blijken waneer deze bijdrage als staatssteun zou worden betiteld. Het opgenomen financieel effect is conform Jaarrekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
De casussen zijn er en er zijn nieuwe regelingen in de maak waarin de doorgeeffunctie van de gemeente voor provinciale subsidies aan de orde is. Het opgenomen kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
405 Bekostiging onderhoud Accres
Bekostiging onderhoud Accres | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Als eigenaar onderhouden we ons vastgoed conform de vastgestelde onderhoudsniveau’s. Vastgoedbedrijf (icm eenheid Jeugd, Zorg en Welzijn) Bij uitbesteding van eigenarenonderhoud voeren we regie op vastgesteld onderhoudsniveau. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Bedrag is indicatief en kan in 2016 beter onderbouwd worden wanneer MJOP’s definitief zijn doorgerekend. Het financieel effect is conform Jaarekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
Voor 55 objecten is het MJOP in 2014/2015 geactualiseerd. In 2016 worden 21 gymzalen gerenoveerd. Na renovatie worden ook hiervoor nieuwe MJOP’s opgesteld. De MJOP-begroting 2016-2013 wordt in 2016 vastgesteld. Onttrekkingen van panden aan de portefeuille Accres en welke daarna meestal in verkoop zullen worden gebracht, kunnen overigens leiden tot een verlaging van het onderhoudsbudget en bijbehorend risico. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
421 Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Behalen van een optimaal resultaat op vastgoed op basis van bedrijfsmatige afwegingen met afweging van financieel en maatschappelijk rendement. Vastgoedbedrijf Voorkomen van leegstand door actief strategisch te sturen op de toekomst van de vastgoedportefeuille. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
De totale externe huuropbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn circa € 14 miljoen, waarvan € 7 miljoen (50%) van gesubsidieerde huurders. Bij panden waarvan de huurder zijnde ketenpartner direct of indirect wordt gesubsidieerd (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Omnisport, Accres, Omnizorg, Circulus) zal huurderving (deels) worden gecompenseerd door subsidieverlaging. Bij panden voor eigen huisvesting vallen interne huurbaten en huurlasten tegen elkaar weg. Wel zijn frictiekosten aan de orde. Voor de overige panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten aan de orde. Risico leegstand Activerium is m.i.v. 2015 niet meer aan de orde. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder niet gesubsidieerd wordt. Daarbij speelt mee de wens om te komen tot afstoot en daarmee soms gewenste leegstand. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. In ogenschouw hierbij is genomen dat binnen de begroting van het Vastgoedbedrijf een zeer beperkte stelpost frictiekosten beschikbaar is. Het financieel effect is conform Jaarrekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Ondanks sturing op leegstand zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand ontstaat. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
423 Omnisport gemeentelijk deel onderhoud
Omnisport gemeentelijk deel onderhoud | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Omnisport als een sportvoorziening voor breedtesport, topsport en talentontwikkeling, waar internationale topsportevenementen plaats kunnen vinden, als bijdrage aan de sportieve uitstraling van Apeldoorn. Vastgoedbedrijf Komen tot een eenduidig overzicht van onderhoudswerkzaamheden (demarcatielijst + MJOP) als allonge op de lopende huur- en exploitatieovereenkomst, waaruit blijkt waar de exploitant en waar de gemeente verantwoordelijk voor is. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Opgenomen bedrag is zeer indicatief en betreft een jaarlijkse storting in de onderhouds-voorziening van het Vastgoedbedrijf. Het opgenomen financieel effect is conform Jaarrekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De voor rekening van gemeente noodzakelijke vervangingen komen ten laste van de onderhoudsvoorziening Vastgoedbedrijf, waarin tot dusver geen middelen zijn gereserveerd voor dit pand. Het opgenomen kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
426 Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed
Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Uitvoering van de door de raad vastgestelde kaderstelling Nota Gemeentelijk Vastgoed en het hierbij behorende door het college vastgestelde uitvoeringsprogramma hetgeen moet leiden tot een grote krimp van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Vastgoedbedrijf Invulling van de genoemde kaderstelling is gekoppeld aan de financiële structurele taakstelling op het vastgoedbedrijf, welke namelijk nagenoeg alleen ingevuld kan worden via verkoop. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
De huidige totale financiële taakstelling Vastgoedbedrijf welke vanuit verkoop gerealiseerd dient te worden bedraagt structureel circa € 150.000, terwijl voor de jaren 2016 en 2017 tevens extra dekking vanuit de taakstelling dient te zijn voor extra kosten van de verkooporganisatie.Naar verwachting zal eind 2017 de structurele taakstelling zijn ingevuld. De extra taakstelling 2016 en 2017 zal worden gedekt vanuit de incidentele verkoopresultaten. De taakstelling oneigenlijk woningbezit is na de verkoop van deze portefeuille in 2015 komen te vervallen. De taakstelling Accres bij de eenheid Jeugd, Zorg en Welzijn dient voor een beperkt deel ingevuld te worden met te verkopen panden vanuit de Accresportefeuille. Dit zal in 2016 worden opgepakt, waarbij de verwachting is dat ook deze taakstelling eind 2017 zal zijn ingevuld. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
De kans dat te verkopen vastgoed nier verkocht kan worden, blijft aanwezig gelet op de incourantheid van sommige panden. Daarmee kan wellicht niet de beoogde krimp van de vastgoedportefeuille volledig worden gerealiseerd. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
427 Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf
Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Uitvoering van de door de raad vastgestelde kaderstelling Nota Gemeentelijk Vastgoed en het hierbij behorende door het college vastgestelde uitvoeringsprogramma hetgeen moet leiden tot een grote krimp van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000.000 | |
Het financieel effect is berekend op basis van 50% van de boekwaarde ultimo 2015 voor die panden die als strategisch bezit niet zullen worden afgestoten vanuit het perspectief van de Nota Vastgoed 2012. Inmiddels is in het MPV 2016 al aangegeven dat sommige panden vanwege onder meer hun boekwaarde niet (direct) zullen worden afgestoten. Een verlaging van het risicobedrag zal na raadsbesluitvorming over het MPV 2016 dan ook in het eerstvolgende te actualiseren risicoformat worden verwerkt. Het afwaarderen van vastgoed lijidt tot structurele vrijval van kapitaalslasten. Bij € 10.000.000,- is de vrijval indicatief € 500.000,-. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Op basis van het bestuursakkoord Door! is in de MPB 2015-2018 invulling gegeven aan verlaging van de taakstelling vastgoed en vrijmaken van budget voor het wegen van maatschappelijke belangen bij mogelijke afstoot van vastgoed met maatschappelijke doeleinden. Hiermee wordt de verkoopopgave op zich kleiner waarmee de te nemen verkoopafwegingen vaker op behoud van vastgoed zullen kunnen uitkomen. Voor de parkeergarages Orpheus en Brinkpark geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen die ertoe leidt – na afstemming met accountant - dat afwaardering (voorlopig) niet aan de orde is. Het kanspercentage is conform de Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
441 Vervangingsinvesteringen
Vervangingsinvesteringen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Als eigenaar de rol van rentmeester vervullen m.b.t. gemeentelijke eigendommen. Vastgoedbedrijf Structurele instandhouding van het vastgoed na einde technische levensduur op basis van het vigerende vastgoedbeleid. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 175.000 | |
Het opgenomen bedrag betreft enerzijds een mogelijke noodzakelijke renovatie ad € 2 miljoen van de sporthal Zuiderpark over circa 4-5 jaar, hetgeen leidt na uitvoering tot € 125.000 aan jaarlijkse kapitaallasten. Daarnaast is een noodzakelijke vervanging van huisvesting in Apeldoorn Noord (Vlijtseweg 111) voor Beheer & Onderhoud aan de orde, waarbij een mogelijk dekkingstekort van € 50.000 per jaar kan optrdeden. Andere mogelijke vervangingsinvesteringen zijn op dit moment niet concreet en zijn dan ook nog in afwachting van een mogelijk verkoopbesluit van het desbetreffende pand. Het financieel effect is ten opzicht van de Jaarrekening 2015 verhoogd met € 50.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
In kader van de verkoopopgave worden veel panden afgestoten en zal vervanging na einde levensduur niet aan de orde zijn. Voor sporthal Zuiderpark is aanvullend onderzoek gedaan naar het eventueel oprekken van de huidige levensduur met 5 jaar, hetgeen mogelijk is zonder ingrijpende maatregelen en met extra monitoring. Inde komende jaren wordt een foto van financiële en maatschappelijke effecten (voor wat betreft gebruik en bezetting) opgesteld.Daarna kan besluitvorming over dit object plaatsvinden. Voor Werkgebouw Noord wordt momenteel een plan uitgewerkt ten behoeve van een kredietaanvraag, waarbij het risico bestaat dat er een beperkt tekort aanwezig is ten opzichte van de de huidige dekking, onder meer als gevolg van het feit dat in kader van het project/krediet Slim Huisvesten het overschot na realisatie van Werkgebouw Zuid is komen vrij te vallen. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
463 Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | MPB: Als eigenaar de rol van rentmeester vervullen m.b.t. gemeentelijke eigendommen. Vastgoedbedrijf Vanuit de door de raad vastgestelde beleidsuitgangpunten onderhoud (NEN-normen) het onderhoud zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Gelet op het huidig jaarlijks onderhoudsbudget (€ 1,35 miljoen) en het benodigd jaarlijks budget voor de panden met een actueel MJOP (gemiddeld € 1,25 miljoen) wordt het risico dat het restant budget (€ 0,1 miljoen per jaar) onvoldoende is voor de panden zonder een MJOP op dit moment ingeschat tussen € 0 en € 0,2 miljoen per jaar (gemiddeld € 0,1 miljoen/jaar). Ook het risico van de onderhoudsbijdrage aan de VvE Kristal is hierin ondergebracht. Wel is het zo dat de komende jaren een forse krimp in de vastgoedportefeuille wordt beoogd en voorzien. Voor de te verkopen panden dient het onderhoud terug te worden verdiend met het te behalen verkoopresultaat. Afhankelijk van deze krimp kan het risico worden bijgesteld. Het financieel effect is conform Jaarrekening 2015. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Vanuit extrapolatie van geactualiseerde MJOP’s wordt kans van optreden indicatief ingeschat op 50%. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2015. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
467 Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s)
Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
469 Integriteit
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | ambtelijke organisatie) - handelen van de gemeente en haar medewerkers voldoet aan de hoogste integriteitsnormen - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
471 Onjuiste informatie verstrekken
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Personeel, Communicatie en Bestuursondersteuning | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Ondanks de grote hoeveelheid aan boodschappen die de gemeente dagelijks verzendt is de kans op fouten relatief klein. Bij projecten worden de communicatiemiddelen veelal door externe partijen (bijvoorbeeld aannemers) verzorgt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
483 Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening
Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Bescherming/borging van publieke belangen (openbare orde en veiligheid, uiterlijk aanzien van de stad, woon- en leefklimaat, gezondheid, voorkomen overlast/hinder, doelmatig/regulering gebruik openbare ruimte etc.). In dat kader subdoelstellingen: consistent optreden en zoveel garantie van gelijke behandeling, bijdrage leveren aan leefbare en evenwichtige lokale samenleving, duidelijkheid bieden inverhouding burger-ondernemer-overheid. Overige doelstellingen binnen vergunningverlening: - redeneren vanuit oplossingen; - gedeeltelijke verantwoordelijkheid aanvrager en vergunningverlener in proces; - kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 % | |
Doordat consequent de beheersmaatregelen in acht worden genomen, is de kans dat het risico zich voordoet nagenoeg nihil. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
484 Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening
Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Tijdige en kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt) bij de vergunningverlening | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 150.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
486 Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 % | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
487 Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 % | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
502 Bestuurlijk proces
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Strategie en Regie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
503 Focus
Focus | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Strategie en Regie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Dit kan voor SR ertoe leiden dat ingezette strategische capaciteit van de eenheid niet (volledig) wordt benut door het bestuur/directie. Het financieel effect hiervan wordt geschat op maximaal 1,0 fte (€ 100.000). | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
De eenheid Strategie & Regie heeft zich inmiddels weten te positioneren als strategische sparringpartner, waar zowel directie als eenheden automatisch de weg heen weten te vinden. De in 2013 georganiseerde trendconferentie is succesvol verlopen; op het gebied van lobby (standpunten, geld) heeft de gemeente Apeldoorn al ervaring opgebouwd. Recent is onder andere bij de provincie € 17 mln aan extra subsidie gerealiseerd. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Heffing gemeentelijke belasting OZB | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 28.000 | |
Doordat de BAG-gegevens structureel niet op orde zijn zullen de financiële effecten jaarlijks toenemen. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Van de bestaande gegevens in de BAG is inmiddels circa 80% correct. De Overige 20% wordt gestaag verbeterd. De kwaliteit van de invoer van nieuwe gegevens is op order. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
523 Bestemmingsplannen actualiseren na 10 jaar
Bestemmingsplannen actualiseren na 10 jaar | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Zorgen dat een bestemmingsplan niet ouder is dan maximaal 10 jaar. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
524 Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 1 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
525 Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad
Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Bij in gebreke stellen van de gemeente zal het financiële risico beperkt zijn tot het eigen risico van de aansprakelijkheidsverzekering. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
De toezichthouder is op het moment van beslissing een vooruitgeschoven post van de gemeente. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
526 Leges omgevingsvergunning (opbrengst)
Leges omgevingsvergunning (opbrengst) | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Ruimtelijke Leefomgeving | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van gebouwen en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde omgeving door vergunningverlening, controle op de afgegeven beschikking en juridische handhaving en hiervoor adequeaat formatie (kiwalitatief en kwantitatief) op in te kunnen zetten. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Ondanks het positieve resultaat in 2015 blijven de prognoses voor 2016 en latere jaren onzeker en hangen af van marktontwikkelingen en veranderende regelgeving (Omgevingswet). | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
De legesopbrengst is onzeker omdat één groot bouwproject meer of minder grote invloed heeft op de opbrengst van de bouwleges. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
542 Hoogspanningsleidingen
Hoogspanningsleidingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Projecten | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | Ondergronds brengen hoogspanningslijnen ten behoeve van: - Creëren mogelijkheid nieuwbouw Vogelbuurt in 2015 - Wegnemen maatschappelijke onrust Dok Zuid i.v.m. nabije aanwezigheid hoogspanningslijnen door Zuiderpark De raad heeft € 3,8 mln beschikbaar gesteld voor een kort tracé. Als gevolg van de rijkssubsidie, die in 2017 naar verwachting beschikbaar komt, heeft de raad in november 2013 besloten om aanvullend een voorfinanciering van € 2,85 mln beschikbaar te stellen, zodat het gehele traject in Zuid ondergronds kan worden gebracht. Aanvullend is er tevens € 4,0 mln externe financiering (subsidie en bijdragen derden). | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
561 Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Het beheersen van financiële risico’s op dit gebied. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 600.000 | |
Het bedrag is afhankelijk van welke schoolgebouwen in aanmerking gaan komen voor functieaanpassing (schoolgebouw met hoge of lage boekwaarde). | ||
Kans (0 - 100%) | 75 % | |
Het financiële risico is afhankelijk van de prijs ontwikkeling van vastgoed en toekomstige besluitvorming van schoolbesturen over sluiten van scholen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
563 DIV Dossiervoorziening
DIV Dossiervoorziening | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Betrouwbare archief- en informatievoorziening t.b.v. het beschikbaar hebben en verstrekken van passende en correcte informatie voor de uitvoering van gemeentelijke taken, het correct verantwoorden van het overheidshandelen en het kunnen vaststellen van rechten en plichten van overheid en burgers. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Het financiële risico is lastig te kwantificeren. Een financiële schade heeft vaak meerdere oorzaken. Is sterk afhankelijk welk proces/project/zaak het betreft. De gebeurtenis kan groot of klein zijn en vele kleine kunnen ook een groot financieel effect teweeg brengen. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 % | |
Is afhankelijk van aantal gebeurtenissen per proces/project/zaak. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
565 Europees aanbesteden
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. Ieder jaar hebben wij te maken met schadeclaims. We zijn uitgegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
568 Innen belastingen
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en volledige manier innen van belastinggelden. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
569 Onderhoud gebouwen
Onderhoud gebouwen | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Shared Service Center | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Effectieve en efficiënte inrichting van (interne) ruimte en werkplekken. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. Bij wateroverlast in het stadhuis kunnen de kosten snel oplopen. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Met het repareren van de meest cruciale plafondplaten wordt de kans op ongevallen tot een minimum beperkt. Dit wordt blijvend actief gemonitord. En het aanbrengen van overstorten medio 2016 zal het risico op wateroverlast substantieel verlagen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
601 Regionalisering
Regionalisering | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg en OVIJ. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,- | ||
Kans (0 - 100%) | 25 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
641 Structureel onvoldoende budget Jeugdzorg
Structureel onvoldoende budget Jeugdzorg | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Wij streven er naar met de beschikbare budgetten Jeugdzorg uit te komen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.500.000 | |
Als gemeenten hebben we te maken met oplopende kortingen op het budget voor Jeugdzorg. Het rijk heeft al voorafgaand aan de implementatie van de Jeugdwet besloten de beschikbare rijksbudgetten met 15% te korten. In aanvulling hierop spelen er ook kortingen om andere redenen (met name verschuivingen in cliëntgroepen). Zo is er op dit moment sprake van nieuwe kortingen op ons budget vanwege mutaties in de aantallen voogdijcliënten en vermeende uitstroom van gemeentelijke cliënten naar de Wlz. Kortingen die ons nieuwe onzekerheid opleveren. Om uit te komen met de verlaagde budgetten is het cruciaal dat wij het sociaal domein succesvol weten te tranformeren. Wij werken hier hard aan, maar de financiële effecten van deze transformatie laten zich niet eenvoudig voorspellen. Het is om die reden onzeker of het financiële effect van de lopende transformatie activiteiten qua omvang en tijdsmatig aansluit op de budgetverlagingen. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Wij gaan uit van een kans van 50% op een structureel tekort van € 2,5 mln. op de budgetten voor Jeugdzorg. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
642 Structureel onvoldoende budget Bijstand
Structureel onvoldoende budget Bijstand | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Werkplein Activerium | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | Wij streven er naar de kosten van Bijstandverelening te dekken uit de rijksvergoeding (BUIG) die wij hiervoor ontvangen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
De rijksvergoeding BUIG die wij ontvangen is sinds een aantal jaren ontoereikend om de kosten van de Bijstandverlening in Apeldoorn te dekken. Om die reden zetten wij een bedrag van circa € 3 miljoen uit de algemene middelen in voor dit doel. Het nieuw ontwikkelde verdeelmodel Bijstand vergroot ons financieel tekort. Dit model wordt verder verbeterd en wij hopen dat het tekort van onze gemeente daardoor op termijn af gaat nemen. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat wij vooralsnog een structureel financieel tekort zullen houden en ook blijvned een appel moeten doen op het hieraan gekoppelde vangnet van het Rijk. De voorlopige BUIG-beschikking 2017 van het rijk zal het resultaat van de verbeterslag van het verdeelmodel voor onze gemeente duidelijk maken en inzicht bieden in het structurele vangnet dat het rijk in dit verband gaat hanteren. De intentie van het rijk is met het structurele vangnet het eigen risico van gemeenten te vergroten. Hierover vindt echter nog nader overleg met gemeenten plaats. In de loop van de maand oktober zal het rijk de voorlopige BUIG-beschikking 2017 bekend maken. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Wij gaan uit van een kans van 50% op een structureel tekort van € 2 mln. op de Bijstand. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
643 Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten
Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | De gemeente Apeldoorn hecht sterk aan het borgen van zorgcontinuïteit aan haar inwoners. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Het borgen van zorgcontinuïteit kan onze gemeente extra geld gaan kosten, omdat een deel van de zorginstellingen die wij hebben gecontracteerd kwetsbaar is in de continuïteit van hun bedrijfsvoering. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
Wij gaan uit van een kans van 30% op een incidenteel tekort van € 1 mln. op de zorgbudgetten als gevolg van frictiekosten die wij moeten betalen om zorgcontinuïteit voor onze inwoners te borgen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
661 Licenties niet op orde
Licenties niet op orde | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Informatie | BPM: Programma 10 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
681 Aansprakelijkstelling
Aansprakelijkstelling | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Veiligheid & Recht | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Er voor zorgen dat de gemeente Apeldoorn zo min mogelijk aansprakelijk wordt gesteld. Als aansprakelijkstelling toch gebeurt, de schadeclaims zorgvuldig mogelijk afhandelen, eventueel in overleg met de verzekeraar. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 62.500 | |
De verwachting is dat 5 chade gevallen zijn per jaar. De maximale kosten zijn € 12.5000,- aan eigen risico per schade geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
721 Accres verzakelijking relatie met Gemeente
Accres verzakelijking relatie met Gemeente | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Vastgoed en grond | BPM: 922 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandman | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
exploitatie van maatschappelijk vastgoed op een efficiente en effectieve wijze binnen de vastgestelde inhoudelijke prestaties uitbesteden. Financiele toelichting: De risico's zijn overgenomen vanuit het bestuurlijk voorstel Uitvraag Accres d.d. juni 2016. Kwantificering van deze risico's is op dit moment niet mogelijk, vandaar de p.m. Bij nadere uitwerking en na ontvangst van de daadwerkelijke offerte van Accres in de komende periode kunnen de risico's nader worden gekwantificeerd. | ||
Kans (0 - 100%) | 0 % | |
De aanbieding van Accres in het 3e kwartaal 2016 zal leiden tot een eerste kansindicatie. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
741 BCF aandeel in de algemene uitkering
BCF aandeel in de algemene uitkering | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
n stabiele algemene uitkering binnen de MPB, met zo weinig mogelijk schommelingen en die verband houden met de koppeling van de uitkering aan het BTW Compensatiefonds (BCF). Financiele toelichting: Op basis van de wekelijke declaraties en de economische ontwikkelingen schat het Rijk de toekomstige omvang van de aanspraken op het BCF in. Bij de miljoenennota/setmbercirculaire]indt aanpassing van deze raming plaats. Dit kan tot een structurele uitname uit het gemeentefonds leiden. BRon: septembercirculaire 2013 (par 6.2.2. en septembercirculaire 2014 (par. 2.2.2.). Toelichting kans: Vanaf 2015 wordt door het Rijk een onderschrijding van het BCF plafond geraamd. Dit heeft geleid tot een structurele toevoeging aan de algemene uitkering van ca. € 200 miljoen. Voor ons ca. € 2,0 miljoen. Dit bedrag maakt deel uit van de in de MPB geraamde algemene uitkering. De kans dat de BTW decklaraties toenemen wordt groter als de aconomie aantrekt en gemeenten meer gaan investeren. Dan neemt de onderschrijding van het plafon af en kan zelfs omslaan naar een overschrijding. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
761 Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning
Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | Wij willen de taken op het vlak van maatschappelijke ondersteuining uitvoeren met de budgetten die hiervoor beschikbaar zijn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 6.000.000 | |
Voor maatschappelijke ondersteuning geldt dat de beschikbare budgetten substantieel zijn gekort. Van begin af aan was er ook onzekerheid over de juistheid van het macrobudget dat naar gemeenten is overgeheveld voor de nieuwe taken (zijn de juiste brongegevens gehanteerd?). En er was nog meer onzekeheid over de vraag of dit macrobudget juist over gemeenten wordt verdeeld (sluiten de verdeelmodellen voldoende aan op de lokale situatie van gemeenten?). Er spelen ook nieuwe kortingen als gevolg van verschuivingen van cliëntstromen tussen de zorgwetten (met name Wlz en WMO). Nieuwe kortingen die door ons nog niet altijd goed te plaatsen zijn. In de septembercirculaire van het rijk zal hier nader op worden ingegaan. Extramuralisering (GGZ, Justitie, ZvW em Wlz) leidt tot extra instroom van inwoners in de WMO. De kosten van WMO lokaal en Beschermd wonen nemen hierdoor toe. Er is onzekerheid over de mate waarin en het tempo waarmee dit effect zich gaat voordoen op de zorgkosten van onze gemeente. De uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van 18 mei jl. hebben tot gevolg dat het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening huishoudelijk hulp naar verwachting toe gaat nemen. Over de maanden juli en augustus was dit effect echter nog niet zichtbaar en het is onzeker hoe die instroom zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen. Onze gemeente ontwikkelt een alternatief voor de algemeen voorziening huishoudelijke hulp en de schoonmaakpakketten (HHT). Deze nieuwe regeling zal openstaan voor een grotere doelgroep, er zullen wellicht meer uren aan cliënten worden toegewezen en het tarief zal mogelijk worden verhoogd. Het is onzeker tot welke kostenverhogingen huishoudelijke hulp dit de komende jaren gaat leiden en of de eventuele extra lasten structureel zijn op te vangen binnen het beschikbare budget. Andere gerechtelijke uitspraken over "zelfredzaamheid" kunnen gemeenten ook dwingen tot het bijstellen van hun beleidskaders en extra kosten tot gevolg hebben. Voor woningaanpasingen is dit al aan de orde. Om uit te komen met de verlaagde budgetten is het cruciaal dat wij het sociaal domein succesvol weten te tranformeren. Wij werken hier hard aan en zien hiervan ook al belangrijke effecten (onder meer verschuivingen van cliëntens), maar de financiële effecten van deze transformatie laten zich niet eenvoudig voorspellen. Het is om die reden onzeker of het financiële effect van de lopende transformatie activiteiten qua omvang en tijdsmatig aansluit op de budgetverlagingen maatschappelijke ondersteuning. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Wij gaan uit van een kans van 50% op een structureel tekort van € 6 mln. op het totaal van de budgetten budgetten voor Maatschappelijke ondersteuning. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
781 Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Financiën | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | uidelijkheid over evt. vpb plicht | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 % | |
elijkheid over evt. vpb plicht Financiële toelichting: vooralsnog is de verwachting dat de gemeente Apeldoorn niet vpb plichtig zal worden voor de activiteiten grondbedrijf, vastgoedbedrijf, parkeren, werken voor derden, stadsbank/activerium. De kans bestaat dat Circulus Berkel voor een gedeelte vpb zal moeten betalen (bedrijfsafval). Hierdoor daalt het dividend dat wordt uitgekeerd aan Apeldoorn. Vooralsnog gaan we uit van een nadeel van maximaal € 50.000. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |