Ambities
Met dit programma willen we bereiken dat inwoners financieel onafhankelijk zijn en naar
vermogen participeren in de samenleving.
Speerpunten
1) Inwoners zijn aan het werk dan wel maatschappelijk actief
Wij helpen inwoners die geen werk hebben bij het zoeken naar een geschikte plek waar zij naar vermogen een bijdrage leveren aan het arbeidsproces. Daarnaast zullen we verkennen of de huidige regelgeving en werkwijze aangepast kunnen worden zodat deze niet belemmerend werken voor mensen om hun re-integratie zelf vorm te geven. Uitstroom uit de bijstand bevorderen we via het (door)ontwikkelen van het beproefde programma Direct Actief. In samenwerking met diverse partners waaronder werkgevers, UWV en Felua-groep vergroten we de kansen voor mensen op de arbeidsmarkt. Ook binnen de gemeente zoeken we (leer)werkplekken zoals bij het gemeentelijke leerwerkbedrijf.
Steronderwerp 6.1 Transformatie participatie
Op het snijvlak tussen de Participatiewet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (programma’s 6 en 7) investeren wij in de transformatie van participatie. Dat doen we door de kansen om mee te doen ook op wijkniveau te vergroten, meedoen in betaalde arbeid, maar ook meedoen in vrijwilligerswerk, dagbesteding en mantelzorg. Dit komt tot uitdrukking in het feit dat we blijven investeren in ontmoetingsplekken en participatieplaatsen (Talent). Daarnaast zetten we in op het toeleiden naar werk en participatie vanuit de Centra voor Maatschappelijke Ondersteuning, in het bijzonder voor kwetsbare burgers die ondersteuning krijgen van de Sociale Wijkteams. De resultaten komen tot uitdrukking in uitstroom naar (parttime) werk en participatieplekken. De transformatie komt tot uitdrukking in vormen van activeren die aansluiten bij de directe leefomgeving van burgers in wijken.
2) Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam
Een sobere en rechtvaardige uitvoering van de bijstand staat ook de komende periode centraal. Inwoners hebben daarbij rechten maar zijn ook verantwoordelijk voor het nakomen van de verplichtingen. Inwoners die te maken hebben met schuldenproblematiek staan we tijdig bij. Inwoners die met hoge kosten te maken krijgen die zijzelf niet kunnen betalen kunnen ondersteuning krijgen vanuit het sociaal vangnet (Steronderwerp 6.2). Daarnaast zorgt het vangnet dat inwoners kunnen blijven participeren ondanks hun inkomensniveau.
3) Kansen op de (regionale) arbeidsmarkt nemen toe voor inwoners
Via het programma de Ondernemende Stad werken wij, mét ondernemers, aan het versterken van de (regionale) arbeidsmarkt. We realiseren via FactorWerk de in het Sociaal Akkoord afgesproken aantal baanafspraken. Daarnaast heeft Apeldoorn als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noord Veluwe een rol in het aantrekken en verdelen van externe financiering door hoge overheden.
Risico's
Nr. | Naam | Kans | Bedrag | Effect | |
---|---|---|---|---|---|
642 | Structureel onvoldoende budget Bijstand | 50 % | 2.000.000 | Een oplopend structureel financieel tekort op de bijstand zal ofwel vanuit andere budgetten in het sociaal domein ofwel vanuit de algemene middelen moeten worden opgevangen. Het gevolg hiervan kan onvrede en onrust zijn. |
642 Structureel onvoldoende budget Bijstand
Structureel onvoldoende budget Bijstand | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Werkplein Activerium | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | Wij streven er naar de kosten van Bijstandverelening te dekken uit de rijksvergoeding (BUIG) die wij hiervoor ontvangen. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
De rijksvergoeding BUIG die wij ontvangen is sinds een aantal jaren ontoereikend om de kosten van de Bijstandverlening in Apeldoorn te dekken. Om die reden zetten wij een bedrag van circa € 3 miljoen uit de algemene middelen in voor dit doel. Het nieuw ontwikkelde verdeelmodel Bijstand vergroot ons financieel tekort. Dit model wordt verder verbeterd en wij hopen dat het tekort van onze gemeente daardoor op termijn af gaat nemen. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat wij vooralsnog een structureel financieel tekort zullen houden en ook blijvned een appel moeten doen op het hieraan gekoppelde vangnet van het Rijk. De voorlopige BUIG-beschikking 2017 van het rijk zal het resultaat van de verbeterslag van het verdeelmodel voor onze gemeente duidelijk maken en inzicht bieden in het structurele vangnet dat het rijk in dit verband gaat hanteren. De intentie van het rijk is met het structurele vangnet het eigen risico van gemeenten te vergroten. Hierover vindt echter nog nader overleg met gemeenten plaats. In de loop van de maand oktober zal het rijk de voorlopige BUIG-beschikking 2017 bekend maken. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Wij gaan uit van een kans van 50% op een structureel tekort van € 2 mln. op de Bijstand. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |