Ambities
De ambitie van het programma is dat alle burgers zo lang mogelijk zelfstandig, volwaardig en met aanvaardbare kwaliteit van leven kunnen meedoen aan onze maatschappij. We doen hierbij een beroep op de eigen mogelijkheden en het sociale netwerk van onze burgers. We ondersteunen waar nodig, gericht op het versterken van de zelfredzaamheid. Aandacht voor herstel, ondersteuning en werken vanuit perspectief en behoefte van inwoners. We gaan door op de ingezette weg zoals vastgelegd in de Strategische Visie 2020, het Wmo beleidsplan 2015-2018 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Apeldoorn 2015. De doorontwikkeling richt zich op het verder investeren in preventie om doorstroming naar lichtere vormen van ondersteuning waar dit past. We gaan verder met bevorderen van de verbinding van de sociale domeinen daarbij, onder meer door het implementeren van leidende kwaliteitsprincipes.
Dit alles kan de gemeente niet alleen. We optimaliseren de samenwerking met andere gemeenten in de regio, met zorgaanbieders en met zorgverzekeraars.
Speerpunten
Uitgangspunt is dat Apeldoorners eigen verantwoordelijkheid dragen voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan het maatschappelijk leven. Van burgers verwachten wij dat zij elkaar daarbij naar vermogen bijstaan.
Tegenover deze inzet die wij van onze burgers verwachten, creëert onze gemeente een net van maatregelen. Dit wordt ingezet als onze burgers het zelf niet meer geregeld krijgen.
Als burgers verdere ondersteuning nodig hebben, richt deze zich eerst op de versterking van de zelfredzaamheid en participatie. Dit doen wij door te investeren in preventie, informele zorg en algemene voorzieningen, al dan niet in combinatie met het inzetten van maatwerkvoorzieningen, binnen de beschikbare budgetten. We ondersteunen en stimuleren mantelzorg en vrijwilligerswerk.
Burgers krijgen voldoende keuzevrijheid tussen aanbieders van zorg in natura en het persoonsgebonden budget.
Op deze manier van continu zoeken naar de juiste balans tussen eigen verantwoordelijkheid, preventief beleid, ruime beschikbaarheid van algemene voorzieningen met als sluitstuk individueel maatwerk, zorgt onze gemeente er voor dat iedereen mee kan doen in de maatschappij.
De dynamiek in het sociaal domein is groot. We spreken dan ook over een transformatie die nog wel enige jaren tijd in beslag zal nemen (Steronderwerp 7.1 Transformatie Wmo). Het gevolg is dat de komende jaren regelmatig beleid zal worden bijgesteld. Dit doen we op basis van nieuwe inzichten, kennis en ervaring van onze medewerkers, (vertegenwoordigers van) cliënten en aanbieders, nieuwe organisatievormen en rechterlijke uitspraken. Voor een deel zullen we slim gebruik maken van kennis en ervaring van anderen, voor een ander deel zullen door middel van beschikbare innovatiemiddelen hier zelf in investeren.
Risico's
Nr. | Naam | Kans | Bedrag | Effect | |
---|---|---|---|---|---|
643 | Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten | 30 % | 1.000.000 | Bij een faillissement van contractpartners kan het zo zijn dat de continuïteit van zorg voor onze inwoners van in het geding komt. Verder kunnen onze gemeente met onvoorziene frictiekosten te maken krijgen. | |
761 | Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning | 50 % | 6.000.000 | Een structureel financieel tekort op de WMO moet worden gedekt uit andere budgetten in het zorgdomein of uit de algemene middelen. Ook kan het resulteren in versobering van zorgbeleid. Het gevolg hiervan kan onvrede en onrust bij inwoners zijn. |
643 Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten
Discontinuïteit zorg inwoners Apeldoorn en frictiekosten | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | De gemeente Apeldoorn hecht sterk aan het borgen van zorgcontinuïteit aan haar inwoners. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Het borgen van zorgcontinuïteit kan onze gemeente extra geld gaan kosten, omdat een deel van de zorginstellingen die wij hebben gecontracteerd kwetsbaar is in de continuïteit van hun bedrijfsvoering. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 % | |
Wij gaan uit van een kans van 30% op een incidenteel tekort van € 1 mln. op de zorgbudgetten als gevolg van frictiekosten die wij moeten betalen om zorgcontinuïteit voor onze inwoners te borgen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
761 Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning
Structureel onvoldoende budget Maatschappelijke ondersteuning | ||
---|---|---|
Organisatie-onderdeel | Eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | P. Blokhuis | |
Doelstelling | Wij willen de taken op het vlak van maatschappelijke ondersteuining uitvoeren met de budgetten die hiervoor beschikbaar zijn. | |
Definieren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 6.000.000 | |
Voor maatschappelijke ondersteuning geldt dat de beschikbare budgetten substantieel zijn gekort. Van begin af aan was er ook onzekerheid over de juistheid van het macrobudget dat naar gemeenten is overgeheveld voor de nieuwe taken (zijn de juiste brongegevens gehanteerd?). En er was nog meer onzekeheid over de vraag of dit macrobudget juist over gemeenten wordt verdeeld (sluiten de verdeelmodellen voldoende aan op de lokale situatie van gemeenten?). Er spelen ook nieuwe kortingen als gevolg van verschuivingen van cliëntstromen tussen de zorgwetten (met name Wlz en WMO). Nieuwe kortingen die door ons nog niet altijd goed te plaatsen zijn. In de septembercirculaire van het rijk zal hier nader op worden ingegaan. Extramuralisering (GGZ, Justitie, ZvW em Wlz) leidt tot extra instroom van inwoners in de WMO. De kosten van WMO lokaal en Beschermd wonen nemen hierdoor toe. Er is onzekerheid over de mate waarin en het tempo waarmee dit effect zich gaat voordoen op de zorgkosten van onze gemeente. De uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van 18 mei jl. hebben tot gevolg dat het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening huishoudelijk hulp naar verwachting toe gaat nemen. Over de maanden juli en augustus was dit effect echter nog niet zichtbaar en het is onzeker hoe die instroom zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen. Onze gemeente ontwikkelt een alternatief voor de algemeen voorziening huishoudelijke hulp en de schoonmaakpakketten (HHT). Deze nieuwe regeling zal openstaan voor een grotere doelgroep, er zullen wellicht meer uren aan cliënten worden toegewezen en het tarief zal mogelijk worden verhoogd. Het is onzeker tot welke kostenverhogingen huishoudelijke hulp dit de komende jaren gaat leiden en of de eventuele extra lasten structureel zijn op te vangen binnen het beschikbare budget. Andere gerechtelijke uitspraken over "zelfredzaamheid" kunnen gemeenten ook dwingen tot het bijstellen van hun beleidskaders en extra kosten tot gevolg hebben. Voor woningaanpasingen is dit al aan de orde. Om uit te komen met de verlaagde budgetten is het cruciaal dat wij het sociaal domein succesvol weten te tranformeren. Wij werken hier hard aan en zien hiervan ook al belangrijke effecten (onder meer verschuivingen van cliëntens), maar de financiële effecten van deze transformatie laten zich niet eenvoudig voorspellen. Het is om die reden onzeker of het financiële effect van de lopende transformatie activiteiten qua omvang en tijdsmatig aansluit op de budgetverlagingen maatschappelijke ondersteuning. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 % | |
Wij gaan uit van een kans van 50% op een structureel tekort van € 6 mln. op het totaal van de budgetten budgetten voor Maatschappelijke ondersteuning. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |