Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen(steronderwerp 2.1)
Taakvelden:
1.2 Openbare orde en veiligheid
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Integraal veiligheidsplan Apeldoorn 2015-2018
Wat gaan we doen?
- We organiseren activiteiten en projecten die worden uitgevoerd om Apeldoorn een comfortabele en veilige woon-, werk- en recreatiegemeente te laten zijn.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Uitvoeringsplan IVA 2015.
- Door het team THOR wordt in samenspraak met de politie toezicht en handhaving uitgevoerd met als doel een schoon, heel en veilig Apeldoorn.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Jaarplan THOR 2015, Jaarwerkplan PTH 2016 (Preventie, Toezicht en Handhaving) - Wij verlenen vergunningen voor evenementen, horeca-inrichtingen en op grond van andere bijzondere wetten, zodanig dat de leefbaarheid, veiligheid en welzijn van bezoekers en omwonenden zijn gewaarborgd.
Voor meer informatie verwijzen we naar: BiBoB-beleid Apeldoorn, Prostitutiebeleid, Handhavingbeleid Drank- en Horecawet, Raadskader cameratoezicht, Evenementenbeleid en evenementenvergunningenbeleid 2015. - Wij voeren casusoverleg o.a. in de Veiligheidskamer waardoor straf en zorg op elkaar worden afgestemd ter voorkoming van overlast en criminaliteit.
- Wij verzorgen voorlichting en andere preventieactiviteiten waardoor bewoners bewust zelf maatregelen treffen ter voorkoming van brand, inbraak en andere onveilige situaties.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Preventie en handhavingsplan alcohol 2014
- Wij geven in het kader van explosievenruiming opdracht om jaarlijks binnen het beschikbare rijksbudget een aantal hectares af te zoeken en te ruimen.
Prestaties 2017
- In 2017 loopt het Integraal veiligheidsplan Apeldoorn 2 jaar. In 2016 is de voorbereiding van de midterm-review gestart. In 2017 bekijken we of de plannen en acties bijgesteld moeten worden. Een thema dat extra aandacht krijgt is de aanpak van ondermijning en de bevordering en bestuurlijke weerbaarheid.
Op het thema Veilig Toerisme zijn in het kader van “Veluwe op 1” nieuwe acties geformuleerd die veilig recreëren moeten bevorderen. - In 2017 wordt door Jeugdboa’s gewerkt binnen de nieuwe aanpak van jeugdgroepen. De capaciteit en snelheid van werken is afgestemd op de ontwikkeling van en binnen jeugdgroepen.
- In 2017 wordt gewerkt volgens het nieuwe gemeentelijke evenementenbeleid. In 2016 zijn de locatieprofielen opgesteld als nadere uitwerking van het evenementenbeleid. De toezicht- en handhavingscapaciteit wordt daarop binnen de mogelijkheden afgestemd.
In 2017 zal een nieuw Preventie- en handhavingsplan Drank- & Horecawet worden vastgesteld. In 2017 is de informatieverzameling en deling verbeterd. Gedacht wordt aan het gebruik van zgn. “Informatiepleinen”. In 2017 moeten de eerste pleinen operationeel worden.
De in 2016 uitgevoerde pilot Big data is geëvalueerd. In 2017 wordt deze wijze van informatiegestuurd werken op een bruikbare en verantwoorde manier ingezet, zodanig dat uiteraard de Privacyregels gerespecteerd worden. - In 2017 is de persoonsgerichte werkwijze geïntegreerd in het Veiligheidshuis NOG, kamer Apeldoorn ca. Ook zijn we voorbereid op de invoering van de Wet Zorg en Dwang en de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
- N.v.t.
- In 2017 gaan we met de eigenaren van de betreffende gebieden op zoek naar (co)financiering voor het ruimen van de explosieven en de resten daarvan in die gebieden, zodanig dat ook dat werk binnen de raming van 8 jaar na de start van de werkzaamheden is afgerond.
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma in combinatie met motie 4 en 5 Integrale veiligheid team THOR uitbreiding capaciteit
In uw vergadering over de Voorjaarsnota 2016 zijn de moties 4 (Aanpakken die overlast) en 5 (Onderhoudsniveau) aangenomen c.q door ons college overgenomen.
De afgelopen jaren zijn alle wijzigingen in te bereiken maatschappelijke doelen en in dat verband uit te voeren taken door bestuurlijke herprioritering tot stand gekomen. Verdere herpriotering binnen de bestaande beleidafspraken of samenwerkingsverbanden is niet meer mogelijk. Om aan deze moties uitvoering te geven is dan ook meer capaciteit bij het team THOR noodzakelijk, met name voor jeugdboa’s, toezicht op evenementen en de daarmee samenhangende regelgeving en het structureel in de MPB verwerken van het nadeel als gevolg van de verminderde inzet van team THOR bij parkeercontrole. In 2015 zijn deze kosten al ten laste van de algemene dienst gebracht. Voor 2016 gebeurt dit ook.
Wij stellen voor om de capaciteit Jeugdboa’s, de capaciteit voor toezicht evenementen en de daarmee samenhangende regelgeving met 2 fte uit te breiden. Daarvoor is structureel € 160.000 nodig, waarvan € 40.000 overhead. Door in het verleden verminderde inzet voor parkeercontrole verschuift de dekking van lasten van team THOR administratief naar de algemene dienst, wat tot een structureel nadeel van € 150.000 leidt. Per saldo is met deze ambitie € 310.000 gemoeid.
Effectindicatoren
Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Apeldoorn veroorzaakt door, brand, ramp of crisis
Taakvelden:
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Regionaal Beleidsplan 2012-2015, het Risicoprofiel Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en het Regionaal crisisplan.
Wat gaan we doen?
- Wij nemen deel aan de Veiligheidsregio die voor ons een aantal taken uitvoert op het gebied van brandweer en rampenbestrijding.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Programmabegroting 2017 Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland - Wij organiseren de bevolkingszorgprocessen bij rampen en crises.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Beheers- en organisatieplan crisisbeheersing Apeldoorn, Protocol sociale calamiteiten
Prestaties 2017
- In 2017 wordt gewerkt volgens de nieuwe gemeenschappelijke regeling en de nieuwe organisatiestructuur voor de VNOG en is het risicoprofiel en het bijbehorende beleidsplan opnieuw vastgesteld. Wij zorgen ervoor dat de raad tijdig betrokken wordt bij de belangrijke besluiten die de Veiligheidsregio neemt, zoals Kadernota, Begroting en Jaarrekening.
- Elk jaar organiseren we tenminste 2 bestuurlijke oefeningen. Door de invoering van “Bevolkingszorg op orde 2.0” wordt in 2017 ook extra geoefend op de gemeentelijke processen.
Nieuwe ontwikkelingen