Op slimme, duurzame en innovatieve wijze bereikbaar zijn voor bewoners, bedrijven en bezoekers(steronderwerp 3.1)
Taakvelden:
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.5 Openbaar vervoer
De in de Structuurvisie 2030 (Buitenstad) genoemde ambities zijn in de Verkeersvisie 2016-2030 voor het onderdeel mobiliteit uitgewerkt in vier kernopgaven. Daarnaast is de gemeente Apeldoorn meerderheidsaandeelhouder van de NV luchthaven Teuge. De luchthaven genereert werkgelegenheid en draagt bij aan het economisch en toeristisch klimaat. De ontwikkeling is gericht op een expertisecentrum voor luchtvaartinnovatie en cleantech bedrijvigheid.
De doelstelling heeft vijf subdoelen:
- Fietsstad: meer ruimte voor de fiets.
- Transitie van aanbodgericht naar vraaggericht en efficiënt openbaar vervoer.
- Beter en veilig gebruik van de infrastructuur.
- Duurzame innovatie.
- Ontwikkeling luchthaven Teuge.
Wat gaan we doen?
Behorend bij 1.1:
- het stimuleren van het gebruik van de fiets, ook in voor- en natransport;
- het sneller en directer maken van fietsroutes in de stad, in het buitengebied en naar omliggende gemeenten;
- het veiliger maken van het fietsgebruik: veilig op de fiets voor iedereen.
Behorend bij 1.2:
- het ontwikkelen van een nieuw OV-netwerk;
- het introduceren van duurzaam en innovatief openbaar vervoer;
- het integreren van het reguliere en vraagafhankelijke openbaar vervoer;
- het versterken van OV knooppunten;
- het benutten van nieuwe kansen: recreatie en evenementenstromen.
Behorend bij 1.3:
- het verbeteren van de doorstroming op de hoofdwegen;
- het bijdragen aan de doorstroming op regionale en landelijke hoofdwegen;
- het verstrekken van (dynamische) informatie over parkeren en weggebruik;
- het beter herkenbaar maken van de hoofdwegen;
- het reduceren van de kans op ongevallen;
- het actualiseren van de parkeernormen;
- het financieel gezond maken van de RBB;
- het gebruiksvriendelijker maken van parkeren.
Behorend bij 1.4:
- het stimuleren van elektrisch rijden;
- het stimuleren van mobiliteitsmanagement;
- het faciliteren van experimenten.
Behorend bij 1.5:
- sturing geven aan ontwikkelingskader.
Prestaties 2017
In de genoemde prestaties zijn de maatregelen die voortvloeien uit de MPB-claim nog niet verwerkt. In een later stadium wordt dit overzicht geactualiseerd.
Behorend bij 1.1:
- weersafhankelijke regelingen waarbij fietsers eerder groen krijgen bij verkeerslichten;
- vergroting capaciteit fietsenstallingen: Marktstraat, zuidzijde NS-station en bij bushaltes;
- aanbrengen verwijszuilen fietsenstallingen;
- prioriteit fiets bij kruising fietsdoorstroomassen met centrumring;
- aanleg snelfietsroute Apeldoorn-Deventer;
- veiligheidsmaatregelen fietsers (verwijderen obstakels);
- vervangen tegels door asfalt op belangrijke fietsroutes.
Behorend bij 1.2:
- detaillering lijnennet;
- uitwerking financiële consequenties nieuw lijnennet;
- uitwerking rolverdeling openbaar vervoer;
- verder vormgeven integratie regulier en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
Behorend bij 1.3:
- invoering groene golf: op noordoostelijke deel Ring en zuidoostelijk deel centrumring;
- aanpassen verkeerscirculatie binnenstad;
- in overleg met ProRail voorbereiden oplossing voor overweg Laan van Osseveld;
- onderzoek doorstroming: Ring, kruispunt Deventerstraat-Stationsstraat, Asselsestraat/ Wilh. Druckerstraat, Wilh. Druckerstraat/PWA-laan;
- bijdrage aan regionale verkeerscentrale en Intelligente Transportsystemen;
- participeren in planvorming andere overheden: A1 en N786;
- onderzoek naar veiligheid op schoolroutes;
- parkeren: dynamische parkeerinformatie, efficiencyverbeteringen parkeren en maatwerkgerichte aanpak (parkeer)overlast woonwijken;
- verkeerseducatie;
- nieuwe parkeernota: actualisatie van parkeernormen;
- structurele oplossing parkeerprobleem attracties noordwest Apeldoorn;
- efficiencyverbeteringen parkeren door digitalisering;
- structurele oplossing financiële situatie RBB.
Behorend bij 1.4:
- laadpalen op strategische locaties in de stad;
- proactief omgaan met duurzame verkeersinnovaties.
Behorend bij 1.5:
- vaststelling van een businessplan voor de verdere ontwikkeling van Luchthaven Teuge binnen de kaders van het luchthavenbesluit dat in 2016 door Provincie Gelderland wordt vastgesteld.
Nieuwe ontwikkelingen
Motie 7 Vrij Parkeren: Opheffing RBB en opnemen in exploitatieproduct parkeren
Wij hebben deze motie in 2 varianten uitgewerkt. Als het resultaat van parkeren volledig naar de AD gaat, dan betekent dit in feite dat de RBB kan worden opgeheven. Dit is de eerste variant. In de tweede variant blijft de RBB in stand. In deze variant zou het saldo van de RBB kunnen worden gemaximeerd, zodat er een buffer is om risico’s in de RBB op te vangen.
Wij stellen u de eerste optie voor, te weten opheffen RBB en integratie van parkeerzaken in product 214/215 parkeren. De belangrijkste reden hiervoor is dat in het verleden sprake was van een stabiel en groeiend inkomstenpatroon voor de parkeersector. Daardoor heeft de reserve een aantal jaren probleemloos kunnen functioneren en hoefde alleen in het geval van afdrachten als gevolg van een groeiend saldo de raad betrokken te worden. In de huidige situatie is echter sprake van onvoorspelbare fluctuaties, een structurele afname van inkomsten en een negatief resultaat. Om dit goed te kunnen monitoren is jaarlijkse weergave van inkomsten en uitgave in de jaarrekening effectiever.
Uit analyse blijkt, dat door tegenvallende parkeerinkomsten het tekort vanaf 2019 oploopt tot structureel € 837.000. Voor 2017 en 2018 komt respectievelijk € 632.000 en € 798.000 ten laste van de algemene middelen. Wij stellen u voor deze bedragen beschikbaar te stellen.
Vanwege het opheffen van de reserve valt in 2017 eenmalig € 68.000 vrij.
Uitwerking collegewerkprogramma: Uitvoeren van de (verkeers)mobiliteitsvisie
Uw raad heeft op 7 juli 2016 de nieuwe verkeersvisie vastgesteld. Nieuwe visies, ontwikkelingen binnen de gemeente en bij hogere overheden, technologische ontwikkelingen en bezuinigingen, vragen om een nieuw verkeersbeleid. Om de ambities en maatregelen uit de nieuwe verkeersvisie te realiseren is extra geld nodig. De verkeersvisie bevat talrijke maatregelen die de drie strategische opgaven fiets, openbaar vervoer en benutten infrastructuur nader concretiseren op de korte termijn (2016-2020), de middellange termijn (2021 - 2024) en de lange termijn (2025 - 2030). Voor een volledig overzicht verwijzen wij u naar de vastgestelde visie.
Op basis van kostenramingen van deze maatregelen en een nadere prioritering is sprake van een investeringsopgave van respectievelijk € 2,09 miljoen (2017), € 4,96 miljoen 92018), € 2,02 miljoen (2019) en € 1,19 miljoen. Dit is inclusief onderzoek naar oplossingsrichtingen spoorweg-overweg Laan van Osseveld en vervanging van de overgang door een tunnel. Daarnaast is sprake van jaarlijkse exploitatie uitgaven, zoals verkeerseducatie, PR, onderhoud en verstrekken route informatie.
Wij stellen u voor om voor deze ambitie in de exploitatiebegroting rekening te houden met een benodigde budgetruimte van € 339.000 (2017), € 400.000 (2018), € 376.000 (2019) en € 371.000 (2020). Dit betreft exploitatie- en kapitaallasten.
BROA 25.11 Startbudget Tunnel Laan van Osseveld
In de vorige MPB is al vermeld dat een tunnel de best denkbare oplossing is voor het grootste verkeersknelpunt in de ring: de spoorwegovergang in de Laan van Osseveld. Met deze oplossing wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de bereikbaarheid van de oostzijde van de stad.
In de MPB 2016-2019 is € 600.000 beschikbaar gesteld ten laste van de BROA. Om te voorkomen dat de BROA niet negatief komt te staan, is in 2019 in de algemene voeding van de BROA een donatie vanuit de Algemene Dienst opgenomen van € 475.000.
BROA 15.3 Parkeergarage Anklaar
De provinciale bijdrage voor het BROA-project Zevenhuizen (ISV3 budget) wordt aangewend voor realisatie van de parkeergarage onder het nieuwe winkelcentrum Anklaar. De parkeergarage wordt door de projectontwikkelaar gebouwd en komt medio 2018 gereed. Op dat moment wordt de parkeergarage overgedragen aan de gemeente en vinden de uitgaven plaats.
Effectindicatoren
Versterkte groene en blauwe waarden van de Buitenstad
Taakvelden:
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
De groene en blauwe structuur is onderdeel van het fundament volgens de structuurvisie Buitenstad. De groene en blauwe structuur van (binnen) stad en landschap wordt verder uitgebouwd en versterkt en verbonden met andere opgaven, zoals behoud en versterking van biodiversiteit, landschap en cultuurhistorie. Behalve deze structuur is ook de beschikbaarheid van voldoende groen en speelgelegenheid in de woonomgeving van belang.
Om ons voor te bereiden op de klimaatverandering zijn klimaatadaptieve maatregelen nodig. Deze maatregelen vinden veelal in het 'grijze' domein plaats maar hebben doorwerking in het groene domein.
Als basis voor deze ambitie dienen het Waterplan, rioleringsplan 2016-2020, de groene mal, het bekenprogramma en het programma stadsranden.
De doelstelling heeft vier subdoelen:
- Een robuust netwerk van groen en beken met goede verbindingen tussen stad en landschap.
- Versterken groen en blauw in de binnenstad.
- Zorgdragen voor voldoende groen en speelruimte in de directe woonomgeving.
- Klimaatadaptieve maatregelen die ons voorbereiden op de klimaatverandering.
Wat gaan we doen?
Behorend bij 2.1:
- Herstellen van de beken en sprengen in de stad en in Ugchelen en omgeving, waarbij ruimte wordt geboden aan afgekoppeld regenwater, overtollig grondwater, natuurontwikkeling, recreatie en cultuurhistorie. De ruimtelijke kwaliteit wordt verbeterd en er wordt invulling gegeven aan klimaatadaptatie.
- Realiseren van aantrekkelijkere groene verbindingen voor wandelen en fietsen en het op Buitenstadskwaliteit brengen van de stadsranden.
Behorend bij 2.2:
- Vanuit de Groene Mal en het Regieplan Binnenstad wordt invulling gegeven aan het toevoegen van meer groen. Dit ter versterking van de ruimtelijke kwaliteit, Apeldoornse identiteit en waar mogelijk klimaatadaptatie. In verband daarmee wordt ook meer ruimte gezocht voor afkoppelen en afgekoppeld regenwater. Bij herinrichting van de openbare ruimte wordt vergroening meegenomen. Kleinere ingrepen komen tot stand via particuliere initiatieven.
Behorend bij 2.3:
- groeninrichting in nieuwe woongebieden;
- een gezonde en uitdagende speel- en beweegomgeving.
Behorend bij 2.4:
- oplossen knelpunten wateroverlast;
- opstellen strategie klimaatadaptatie;
- subsidiëren groene daken;
- verbeteren van de waterkwaliteit;
- Afkoppelen regenwater van verhard oppervlak door meeliften met omvorming wegverhardering, scholen, gymzalen en gemeentelijk vastgoed;
- onderzoek financiële prikkel afkoppelen particulieren;
- communicatie over vermindering verhard oppervlak;
- uitvoering projecten afkoppelen met wijkraden en/of coöperaties.
Prestaties 2017
Behorend bij 2.1:
- Uitvoering van het bekenprogramma in structurele samenwerking met het waterschap. Er wordt gewerkt aan de voorbereiding van delen van de Ugchelsebeek, Schoolbeek, Steenbeek, Grift Binnenstad en de uitvoering van de Beek in Kerschoten.
- Realisatie van groene zone en wandelroute tussen De Maten en Beekbergerwoud.
- Afronding lopende stadsrandprojecten.
- Afronding kansenverkenning met partners naar kansen voor nieuwe natuur in het gebied Beekbergerwoud oostelijk van A50.
- Van toekomstplan naar uitvoeringsplan voor het landgoed Woudhuis.
Behorend bij 2.2:
- Realisatie van de Markthof.
Behorend bij 2.3:
- inrichting nieuwe woongebieden Zuidbroek;
- handreiking voor een gezonde speel- en beweegomgeving voor kinderen.
Behorend bij 2.4:
- 6 ha verhard oppervlak afkoppelen;
- deelname operatie Steenbreek;
- 1 - 2 afkoppelprojecten met bewoners uitvoeren;
- aansluiten 10 - 20 ongerioleerde panden in buitengebied;
- uitvoeren praktijkproef met 50 - 100 voedselrestenvermalers;
- onderzoek subsidie afkoppelen en gedifferentieerde rioolheffing.
Nieuwe ontwikkelingen
BROA 3.14 Herinrichting stadsranden
De herinrichting van stadsranden betreft het op Buitenstad niveau brengen van onze stadsranden en van verbindingen tussen stad en land. In dit project gaat het om Zevenhuizen-Zuidbroek, de stadsrandzone van Zuidbroek langs de A50 en de aanhaking op Weteringse Broek en Landgoed Woudhuis. Van belang voor het functioneren van de stadsrand is het onderliggend fiets- en wandelnetwerk. De projecten worden in 2016 tot en met 2018 gerealiseerd.
BROA 3.15 Beekbergsebroek
Dit project betreft het op niveau brengen van de De Maten en de aansluiting daarvan op het Beekbergerwoud. Het gebied Beekbergsebroek vormt hiervan een belangrijk onderdeel. We investeren in het Matenpark en in de rand van sportpark de Maten. Medio 2015 ligt er een landschapsontwikkelingsplan voor de Beekbergsebroek. Dan is pas duidelijk waar de verbinding komt te liggen en hoe realisatie vanuit de stadsranden vorm krijgt.
BROA 3.16 Betere aansluiting Apeldoorn West en Binnenstad op Berg en Bos
Afgelopen jaren is veel geïnvesteerd om het Park Berg en Bos op te knappen. Echter de verbindingen met Apeldoorn West kunnen nog verbeterd worden. Er lopen twee projecten die daar aan bijdragen. Op korte termijn is dat Sprengvallei in Park Berg en Bos in aansluiting op Sprengenpark. In 2017 is het de bedoeling om samen met een externe partij en inzet van ambtelijke capaciteit te verkennen hoe een toekomstscenario verder uitgewerkt kan worden met partijen en hoe er aanspraak gemaakt zou kunnen worden op provinciale danwel Europese subsidies.
BROA 3.17 Landschapsbeheer
Voor dit project wordt vanuit de provincie Gelderland een subsidie ontvangen van € 199.000. Deze subsidie is bestemd voor het versterken van het landschapsaanleg en –herstel en zal worden aangewend voor landschapsversterking algemeen, Loenen en Beekbergsebeek. Daarbij gaat het met name om ondersteuning van dorpsraden en aanleg van singels, laanbeplantingen, knotboomrijen, wandelpaden herstel poelen. In 2017 zullen aanvragen om bijdragen uitbetaald worden. Daarnaast zal verantwoording worden afgelegd aan de Provincie Gelderland over de besteding van de gelden.
Effectindicatoren
Een duurzaam en toekomstbestendig beheer van de openbare ruimte met aandacht voor kwaliteit(steronderwerp 3.2)
Taakvelden:
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.5 Openbaar vervoer
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Deze doelstelling kent 3 doelen:
- In stand houden van de basiskwaliteit van de openbare ruimte m.b.t. functionaliteit, veiligheid, uitstraling en kosten.
- Zorgdragen voor een functioneel, duurzaam en klimaatbestendig riool- en watersysteem.
- Zorgdragen voor kostendekkende begraafplaatsen met een gedifferentieerd aanbod.
Behorend bij 3.1:
In deze doelstelling gaat het om het onderhouden, in standhouden van de kapitaalgoederen en goed laten verlopen van alle processen en diensten die in de bestaande openbare ruimte plaatshebben. Het inhalen van achterstanden krijgt daarin prioriteit. Voor het in standhouden van de kapitaalgoederen wordt verwezen naar paragraaf 4.2 (?) onderhoud kapitaalgoederen. Het betrekken van bewoners en participatie van bijzondere doelgroepen speelt een belangrijke rol. De inzet van bestaande middelen wordt zoveel mogelijk gecombineerd met het duurzaam en toekomstbestendig maken van de openbare ruimte. Hierbij wordt gebruik gemaakt van monitoringsinformatie over toestand en functioneren. Oudere woon- en werkgebieden waarin meerdere opgaven naast elkaar lopen vragen om een meer integrale revitaliseringsaanpak.
Behorend bij 3.2:
Het water- en rioleringsstelsel zorgt ervoor dat dagelijks het afvalwater en overtollig regenwater efficiënt en op een zo duurzaam mogelijke wijze worden afgevoerd. De kosten voor het instandhouden van dit stelsel lopen via de rioolheffing. Het beheer van het stelsel heeft een nauwe relatie met de in doelstelling 2.4 genoemde klimaatmaatregelen.
Voor het riolerings- en watersysteem zijn in het Rioleringsplan 2016-2020 5 kernopgaven benoemd die gericht zijn op klimaatbestendig maken, verduurzamen en professionaliseren van het water- en rioolbeheer.
Behorend bij 3.3:
Dit betreft de gemeentelijke begraafplaatsexploitatie op basis van het plan van aanpak 2014.
Wat gaan we doen?
Behorend bij 3.1:
- dagelijks beheer en onderhoud en grotere reparaties en vervangingen;
- op peil brengen en houden van kapitaalgoederenvoorraad (grip op kapitaal) door het aanpakken van onderhoudsachterstanden. Naast wegen krijgt ook groen hierin meer aandacht;
- in woongebieden asfaltverharding omvormen naar klinkerbestrating;
- aanpak voor revitalisering van de openbare ruimte in oudere woonwijken.
Behorend bij 3.2:
- professionaliseren rioleringsbeheer in bedrijfsvoering en prestaties;
- uitbouwen meetnet riolering;
- Verduurzamen afvalwaterketen;
- terugdringen rioolvreemd water;
- praktijkproef met voedselrestenvermalers;
- implementatie nieuwe sanitatie bij nieuwe ontwikkelingen.
Behorend bij 3.3:
- kostendekkende exploitatie;
- vergroten mogelijkheden voor natuurbegraven.
Prestaties 2017
Behorend bij 3.1:
- onderhoud gericht op kwaliteitsniveau B (CROW);
- uitvoering MJOP wegen 2017;
- revitaliseringsaanpak en pilot De Maten.
Behorend bij 3.2:
- 1,5 km reparatie, rioolvervanging en renovatie.
Behorend bij 3.3:
- start uitbreidingsruimte voor natuurbegraven.
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma: Start maken met revitalisering openbare ruimte in wijken ouder dan 40 jaar
Na decennia van ontwikkeling is een accentverschuiving naar de aanpak van verouderde openbare ruimte nodig. Na een jaar of 40-50 raakt de openbare ruimte niet alleen in technische zin versleten, maar is er behoefte aan een meer integrale herinrichting. Omdat bevolking en gebruik veranderen, omdat er nieuwe opgaven zijn, omdat er slim aangehaakt kan worden bij andere investeringen, etc.
In 2016 wordt gewerkt aan een investeringsstrategie voor de openbare ruimte. Die zal meer inzicht bieden in de omvang en aanpak van de revitaliseringsopgave en de financiële vertaling. Vooruitlopend daarop is reeds zichtbaar dat er enkele wijken zijn die de komende jaren aandacht moeten krijgen. Wijk De Maten springt er uit als omvangrijke, urgente en kansrijke opgave.
Wij stellen u voor om in 2017 tot een revitaliseringsplan voor De Maten te komen en daarom voor de MPB 2017-2020 eerst uit te gaan van een pm. post vanaf 2018.
Motie 7 Groene Blaadjes: Toekomstplan (groene) openbare ruimte
De motie vraagt om een plan voor de aanpak van het groen dat verder gaat dan het op peil brengen van de middelen voor de bestaande inrichtingssituatie. Wij stellen voor om op korte termijn het door uw raad gevraagde groenplan te maken. Daarvoor stellen wij een getrapte benadering voor. Via uitwerking van ‘grip op de kapitaalgoederen’ krijgen wij inzicht in het bestaande groenareaal en de vervangingsopgave. In een uitgangspuntennotitie waarin wij o.a. ingaan op trends en kansen willen wij met de gemeenteraad in gesprek over gewenste ontwikkelingen rond groen. In 2017 willen wij dit verder uitwerken en door vertalen naar een uitvoeringsprogramma voor de versterking van de groene kwaliteiten van Apeldoorn. Om de breed gevoelde urgentie te faciliteren kunnen wij ons voorstellen dat vooruitlopend op deze acties gedurende twee jaar een extra groenimpuls wordt opgenomen in de begroting. Deze impuls kan ingezet worden om in te spelen op kansen die op korte termijn te verzilveren zijn. Concreet denken wij aan de volgende acties: aanbrengen van ruim 3000 m2 kleurrijke vaste plantenvakken en bloembollen, het plaatsen van enkele tientallen bloemschalen en het extra vegen van goten waardoor deze minder met onkruid dicht zullen slibben. Tenslotte wordt bij de aanpak van de verharding in de Parkenbuurt naar kansen gezocht voor de vervanging van bomen.
Wij stellen voor om voor 2017 en 2018 € 250.000 beschikbaar te stellen en voor 2019 een pm. post op te nemen. In 2017 wordt bekend wat het vervangingstekort is en hoe de contouren van het uitvoeringsprogramma er uit zien. Dan is invulling van de pm post mogelijk.
Verbeteren aandacht en zorg voor dierenwelzijn (steronderwerp 3.3)
Taakvelden:
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
In 2016 is het initiatiefvoorstel Notitie Dierenwelzijn vastgesteld. Hierin geeft Apeldoorn richting aan de ambitie om met meer zorg en aandacht om te gaan met gehouden dieren en dieren in het wild. In de notitie zijn een negental verbetervoorstellen uitgewerkt.
Wat gaan we doen?
Uitvoering van de bij de vaststelling van de notitie Dierenwelzijn genoemde voorstellen. Samengevat gaat het om breder communiceren, toezicht en handhaving rond Dierenwelzijn versterken (inclusief bestrijden stroperij), het invoeren van een verbod op het voeren van wilde zwijnen, het aanpakken van overlast door wilde katten-populaties, het vergroten van het aanbod biologische catering in het stadhuis en het opstellen van een ecologische visie.
Prestaties 2017
- vergroten bewustzijn en de zorg voor dierenwelzijn door middel van een bredere communicatie via internet (inclusief gemeentelijke website);
- onderzoek naar stroperijdelicten en plan van aanpak voor de bestrijding hiervan;
- aanpassen van de APV mbt verbod op voeren van wilde zwijnen. Het verscherpen van toezicht en handhaving hierop, met het accent op preventie;
- onderzoeken overlast door wilde katten-populaties en het opstellen van een plan van aanpak voor de overlastbestrijding;
- het vergroten van het aanbod biologische catering in het stadhuis;
- het beschermen en vergroten van de ecologische waarden in Apeldoorn door het opstellen van een ecologische visie;
- het vergroten van de capaciteit van team THOR met extra formatie voor dierenwelzijn, met daarbij het accent op preventie.
Nieuwe ontwikkelingen