Een schone leefomgeving creëren door zo min mogelijk restafval te produceren, zo maximaal mogelijk grondstoffen te scheiden en deze zo lang mogelijk circulair te houden.
Taakvelden:
7.3 Afval
Recycling en gescheiden inzameling is in Apeldoorn al heel gewoon. Van 241 kilo per persoon per jaar in 2002, via 205 kilo in 2004 naar nog maar 134 kilo restafval in 2015. Het is duidelijk dat de inwoners van Apeldoorn de weg naar de juiste voorzieningen steeds beter vinden. Het is de weg naar minder restafval die met het ‘afvalplan 2008-2012’ al was ingeslagen. In dit plan was de doelstelling om in 2012 nog maar 150 kilo restafval per persoon jaar te hebben, een doelstelling die gehaald werd. Deze lijn naar minder restafval zal worden doorgezet en is verwoord in het nieuwe afvalplan of beter recycleplan.
Wat gaan we doen?
- Zorgdragen dat er voldoende en goed functionerende voorzieningen zijn om zo maximaal mogelijk afval te scheiden;
- Uitvoering geven aan het nieuwe recycleplan ‘recycleservice 2020’;
- Zorgdragen dat de inwoners in Apeldoorn voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van betere afvalscheiding.
Prestaties 2017
Op basis van nieuwe beleidsplan ‘recycleservice2020’ zullen vervolgstappen worden gezet naar minder restafval per persoon per jaar in 2020.
De lijn naar minder restafval wordt met name gesteund door het voldoende aanbieden van de juiste voorzieningen. Service is altijd een belangrijk begrip geweest. Service op grondstoffen. Ook voor de komende jaren zal dat de inzet zijn.
Nieuwe ontwikkelingen
Amendement 15/motie 17 Voorjaarsnota 'Goed gedrag wordt beloond'
Amendement en motie worden meegenomen in de verdere totstandkoming van het nieuwe recycleplan (afvalplan) dat najaar 2016 aan uw raad zal worden aangeboden en vervolgens (na inspraakfase) door u kan worden vastgesteld.
Om die reden doen wij u in deze MPB geen voorstel om extra middelen beschikbaar te stellen.
Effectindicatoren
Een goede fysieke leefomgeving creëren door regulering op basis van milieutoezicht, -handhaving, vergunningverlening en milieuadvisering.
Taakvelden:
7.4 Milieubeheer
Het geformuleerde doel, vallend onder de noemer ‘Milieubeheer,’ richt zich op het behouden en zo mogelijk versterken van de fysieke leefomgeving door uitvoering van vergunningverlening, toezicht, handhaving en planadvisering. Het betreft de uitvoering van wettelijke taken, wet milieubeheer, die zijn ondergebracht in de OVIJ, de Omgevingsdienst Veluwe IJssel. Het zijn beheersmatige taken die consistent en consequent uitgevoerd worden. Onder dit product vallen onder meer: vergunningen, handhaving en toezicht en milieuadvisering in projecten. Doordat de taakuitvoering van vergunningverlening, toezicht- en handhaving is ondergebracht bij de OVIJ voldoet dit aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.1.Inzet is om de taken zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren.
Wat gaan we doen?
- Uitvoeren van het handhavingsprogramma
- Een actueel vergunningenbestand beheren
- Kwalitatief goede advisering leveren op het gebied van bodem- en ondergronds, geluid, lucht, energie en milieuplanologie.
Prestaties 2017
- Uitvoeren van het convenant Bodem- en Ondergrond 2016-2020;
- Uitvoeren actieplan Omgevingslawaai 2013-2018;
- Uitvoeren van het Handhavingsprogramma;
- Uitvoeren actualisatieprogramma vergunningen;
- Kwalitatief goede advisering op gebied van bodem- en ondergrond, geluid, lucht energie en milieuplanologie.
Vanuit de inzet om het zo effectief en efficiënt mogelijk te doen is er een voortdurend spanningsveld tussen kosten en prestaties. In de relatie tussen opdrachtgever, bestuurder (in de GR) en uitvoerder is dit een permanent punt van aandacht en vindt ook bijstelling plaats. Ook in 2017 zal hier inhoudelijk maar vooral ook financieel aandacht voor zijn. Ook zal een andere wijze van financiering worden ontwikkeld waarbij output leidend moet worden.
Nieuwe ontwikkelingen
Weeffouten OVIJ
In het kader van de doorontwikkeling van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) zijn gesprekken gevoerd over de taakstellingen van Apeldoorn (ter grootte van € 514.000) en de “weeffouten” in het bedrijfsplan (ter grootte van € 530.000 alle partners). Deze bedragen zijn ook opgenomen in de begroting 2017 zoals die dit voorjaar door de OVIJ aan uw raad is aangeboden. Wij hebben u recent per brief geïnformeerd over het ontstaan van de weeffouten en aanpassingen in de OVIJ begroting 2017. Onderdeel van de aanpassingen is o.a. dat Apeldoorn 1 fte (bodemtaken) overneemt van OVIJ (het gaat om ongeveer € 100.000). Dit ontlast de begroting van de OVIJ.
Bij opstellen van het bedrijfsplan van de OVIJ in 2012 zijn tevens aannames met betrekking tot de bedrijfsvoering gedaan die nu (4 jaar later) anders blijken te zijn (weeffouten). Door ontwikkelingen binnen en buiten de OVIJ is er extra capaciteit nodig voor o.a. ondernemingsraad, bestuurs- en juridische ondersteuning en advisering en accountmanagement. Aanpassing van functies en functieschalen als gevolg van het harmonisatieproces binnen het Gelders stelsel speelt ook een rol. Samenvattend ontstaat een structureel tekort bij de OVIJ van € 215.000.
Wij stellen u voor om het Apeldoorns aandeel hierin van € 150.000 beschikbaar te stellen.
BROA 27.1 Bodemmodule
In 2016 is er een impactanalyse gemaakt wat de gemeentelijke bodemopgave op basis van het bodemconvenant 2016-2020 en de Omgevingswet zal zijn. Duidelijk is dat de gemeente onder de Omgevingswet bevoegd gezag valt en meer dan nu verantwoordelijk wordt voor de kwaliteit van bodem en grondwater. Door uitvoering van o.a. het Gebiedsgericht Grondwaterbeleid, de aanpak van de spoedlocaties en de nazorgprogramma's van onder andere de voormalige stortlocaties wordt hierop al geanticipeerd. In 2017 zullen hier verdergaande stappen in worden gezet.
Een versnelde transitie naar meer energiebesparing en meer duurzame energieopwekking(steronderwerp 4.1)
Taakvelden:
7.4 Milieubeheer
Energie leeft. Meer en meer wordt de noodzaak gevoeld om ‘iets’ met energie te doen. Bedrijven, overheden maar vooral burgers zoeken naar mogelijkheden om ook concrete stappen te zetten. Overheden omarmen dit en willen dit graag faciliteren. Of wellicht meer.
De innovaties volgen elkaar op, van waterstofauto’s, energieneutraal bouwen, elektriciteit opwekkende ramen, planten die lampen laten branden tot het leasen van licht. Waarom fossiele brandstoffen gebruiken als er ook duurzame grondstoffen beschikbaar zijn? Waarom überhaupt energie gebruiken, als we het zoveel kunnen verminderen?
De energietransitie is een van de grootste opgaven waar we voor staan. De ambitie, Versnelling Plus, en Uitvoeringsagenda Energietransitie 2017-2020 zijn gericht op het inrichten van een energieloket en de inzet van energieregisseurs als verbinding met buurten en wijken. In aansluiting op het energieloket wordt een taskforce zonne-energie gevormd. Deze krijgt de opdracht om de ambities t.a.v. zonne-energie in de gemeente Apeldoorn zowel op particuliere als bedrijfsdaken te realiseren. Ook wordt ingezet op afspraken met grote eigenaren, verhuurders en huurdersorganisaties. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ca een kwart van het totale energieverbruik. Hier liggen grote kansen om versneld stappen richting energieneutraliteit te zetten. Door middel van stimuleren met de MKB Energy Check Up worden bedrijven meegenomen in de energietransitie. Middelgrote tot grote energiegebruikers worden geadviseerd over hun vastgoed in het project Energieke Regio's. Mobiliteit is goed voor 40% van het energieverbruik in Apeldoorn. Naast het ontwikkelen van doorstroomassen, oversteekbaarheid (centrum)ring, transferia als fietsalternatief, stallingen in het centrum en bij bushaltes zullen we enkele innovatieve projecten starten die symbolisch van aard zijn.
Wat gaan we doen?
- We informeren, stimuleren en adviseren in het transitieproces.
- We informeren over financieringsmogelijkheden bij derden of stellen zelf (financiële) arrangementen beschikbaar.
- We ondersteunen en adviseert (lokale) energie initiatieven.
Prestaties 2017
Op basis van een fundament van gerichte lobby, een uitgekiend pallet van financiële regelingen en een effectieve communicatieaanpak richten we ons in 2017 op de uitvoering van de Apeldoornse Energie Agenda. Deze bevat prestaties op de thema’s:
1. Informeer en adviseer
2. Besparing en opwekking in en op woningen en gebouwen
3. Industrie, MKB en landbouw
4. Schone mobiliteit
5. Grootschalige duurzame energie.
We gaan de energietransitie versnellen en beogen daarbij substantieel sneller te gaan dan de landelijke trend (Versnelling Plus). De volgende uitgangspunten worden gehanteerd:
- We stimuleren onze (maatschappelijke) partners en externe partijen om initiatieven en projecten te ontplooien en ontplooien deze ook zelf.
- We zetten (financiële) middelen in om zaken in gang te zetten of aan te jagen.
- Gemeente initieert, participeert of ondersteunt initiatieven die:
- in potentie een bijdrage leveren aan de energietransitie;
- goede opschalingspotentie en een goede slagingskans hebben;
- op termijn de energietransitie kunnen versnellen en/of maatschappelijke kosten kunnen verlagen en creëert daarmee een innovatieve (leer) omgeving die ook bijdraagt aan de concurrentiekracht van het (lokale) bedrijfsleven en de werkgelegenheid.
- We gaan hierbij gebiedsgericht en programmatisch aan de slag.
De aanpak is lokaal gericht waarbij we als het nuttig en nodig is aansluiten bij regionale, landelijke of EU ontwikkelingen.
Nieuwe ontwikkelingen
Collegewerkprogramma in combinatie met moties 13 ‘Duurzaamheid loont’ en 14 ‘duurzaamheid, het proces en de spelers’
Apeldoorn heeft de hoge ambitie om energieneutraal te worden. Als lid van die cleantech regio bouwt Apeldoorn vanuit aan een agenda 055 CLEANTECH 2030. Recent is de gemeenschap uitgebreid geconsulteerd en het rapport “Apeldoornse Energie Agenda” geeft een helder advies aan gemeente, bedrijven, koplopers en maatschappelijke organisaties. Dit advies is vertaald in een concrete en praktische aanpak. Deze uitvoeringsagenda Energietransitie 2017-2020 krijgt door zijn gedragenheid zowel de gemeente als inwoners en maatschappelijke organisaties effectiever in beweging en speelt daardoor een belangrijke rol speelt in het versnellen van de energietransitie in Apeldoorn en brengt daarmee het realiseren van de ambitie Apeldoorn Energieneutraal dichterbij. De intentie is om de uitvoeringsagenda inclusief fundamentele keuzes over (financiële) rolneming en communicatie na de zomer van 2016 met u te bespreken. Wij zetten daarbij in op de volgende onderdelen:
- informeren en advies
- besparing en opwekken energie in en op woningen en gebouwen
- industrie, landbouw en MKB
- schone mobiliteit
- grootschalige duurzame energie
- organisatie (programmacapaciteit en communicatie)
Voor een deel van maatregelen zijn de bedragen concreet, voor andere maatregelen moeten we eerst in overleg met anderen om tot realisatie te komen. Het betreft dan met name maatregelen in woningen en gebouwen (besparing en opwekken) bij grote eigenaren waaronder corporaties maar ook de follow up van de wijk van de toekomst, grootschalige opwek. Wij stellen voor om hiervoor een oplopende budget beschikbaar te stellen, dat vanaf 2020 structureel € 900.000 bedraagt. Voor 2017 € 600.000; voor 2018 € 700.000 en voor 2019 € 800.000. Daarnaast willen wij voor alle jaren een pm. post opnemen.
Effectindicatoren
* Label A inclusief A+ en A++; Label A++ is de meest energiezuinige categorie. |