Het zorgen voor een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn.
Taakvelden:
8.3 Wonen en bouwen
Wat gaan we doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Woonagenda Apeldoorn 2014-2018 (2014)
Prestaties 2017
De gemeenteraad heeft begin 2014 de ‘Woonagenda Apeldoorn 2014-2018’ vastgesteld. In deze woonagenda staan de drie hoofdopgaven en agendapunten waar wij als gemeente de komende jaren energie en geld op inzetten:
1. bewaking van de volkshuisvestelijke basis door regie op adequate huisvesting voor kwetsbare huishoudens op de woningmarkt
2. beheer van de bestaande (buiten)stad; het maken van afspraken en ondersteuning bieden bij initiatieven om de aantrekkelijkheid van de woningvoorraad op peil te houden
3. sturing op nieuwbouw in een marktmeesterrol
Komend jaar krijgt de gemeenteraad een tussenbalans van de woonagenda: de midterm review. Hierbij zien we afgelopen jaren sowieso een aantal belangrijke nieuwe woonopgaven op ons afkomen. Door de groei van statushouders doen zij een groter beroep op de woningvoorraad dan eerder verwacht. De opgave is hoe en waar we deze mensen een goede plek in onze gemeente geven. Daarnaast wijzen actuele cijfers erop dat de komende periode in ons woningbouwprogramma meer ruimte is voor het toevoegen van woningen. Hiervoor is een nieuw afwegingskader voor de gemeenteraad in voorbereiding.
Nieuwe ontwikkelingen
Motie 26 Voorjaarsnota: toekomstbestendig wonen (voor senioren)
De motie roept op om onderzoek te doen naar de toekomstige woonbehoeften van senioren en daarbij te onderzoeken of het huidige woningaanbod in woonservicegebieden voldoende is om de vraag te faciliteren. Hierbij zo mogelijk de gegevens te betrekken uit het landelijk woononderzoek (WOON). Bij het onderzoek ook informatie vergaren over mogelijke belemmeringen.
Wij komen met een nadere uitwerking hiervan, waarbij eerste beeld is dat dit geen extra financiële bijdrage zal vragen.
Effectindicatoren
Het stimuleren van de veelzijdige economie van Apeldoorn.
Taakvelden:
3.1 3.2 | Economische ontwikkeling |
Wat gaan we doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016), Detailhandelsvisie 2014-2019 (2014), Programma De Ondernemende Stad (2014), Programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe (2016).
Nieuwe ontwikkelingen zijn:
- Extra investeringen voor een goede en verdere uitvoering van het programma de Ondernemende Stad (extra investeringen)
- Het samen met partners uit de regio verder versterken van de cleantech regio (extra bijdrage aan cleantech regio)
- Het uitvoering geven aan het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe (extra investeringen)
Prestaties 2017
Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs stellen we komend jaar een economische agenda op om sturing te geven aan de veelzijdige economie van Apeldoorn. De komende jaren investeert de gemeente nog meer tijd en geld in een goede en verdere uitvoering van het programma de ondernemende stad:
1. De werkende stad: het versterken van de kwalitatieve en kwantitatieve match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
2. De stad van economische groei:
- het faciliteren van het topsectorenbeleid (IT, zorg, vrijetijdssector, maakindustrie/cleantech en logistiek)
- het ondersteunen van (kleine) initiatieven en starters
- het samen met het bedrijfsleven zorgen voor een goed vestigingsklimaat en aantrekkelijke werklocaties
3. De stad van kennis en innovatie: met bedrijven en onderwijs werken aan kenniscentra
4. Samen met partners uit de regio versterken van de cleantech-sector
De Veluwe op één. De Veluwe als het sterkste toeristische gebied van Nederland met de mooiste natuur. Het realiseren van onze ambitie toeristisch toplandschap is een grote en lastige opgave, omdat de concurrentie met andere regio’s in rap tempo toeneemt en de Veluwe achter blijft. Apeldoorn zal als grootste gemeente op de Veluwe hieraan stevig moeten bijdragen. Door uitvoering te geven aan het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe gaan we hiermee flink aan de slag.
Daarnaast stuurt de gemeente programmatisch en ruimtelijk op het economisch vastgoed in haar stad. De detailhandelsvisie en de kantorenprogrammering geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. We faciliteren hierbij initiatieven die een kwaliteitsimpuls voor de economische structuur betekenen en stimuleren het gebruik van leegstaand vastgoed. Daarnaast geven we uitvoering aan de opgaven die uit het beleid naar voren komen.
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma: Cleantech
In de MPB is € 100.000 opgenomen om binnen de gemeente Apeldoorn meer focus en aandacht te geven aan Cleantech Apeldoorn in relatie tot de regio, het bedrijfsleven, het onderwijs en de burgers. Inmiddels is met dit geld onder andere de kwartiermaker Cleantech gestart, wordt veel energie gestoken in lobby op Europees, landelijk en provinciaal niveau, is AREA055 geopend en zijn bedrijfsleven, onderwijs en overheid elkaar steeds meer aan het vinden in hun samenwerking.
Voor onze gemeente is het van groot belang de samenwerking met de Cleantech Regio te continueren en verder te versterken. Samen met het regionaal bedrijfsleven, kenniscentra, overheden en burgers werkt de strategische board aan de agenda van de Cleantech regio. Om de komende jaren extra slagkracht te krijgen op regionaal én lokaal niveau is aan alle partners een extra bijdrage gevraagd voor uitvoering van de Cleantech Agenda. In Apeldoorn komt dit neer op een bedrag van € 125.000 (€ 0,75 cent per inwoner) voor de komende drie jaar.
Wij stellen voor om voor 2017, 2018 en 2019 jaarlijks € 125.000 beschikbaar te stellen en voor 2020 een pm. post op te nemen.
Uitwerking collegewerkprogramma: Sterke toekomstige economie – uitbreiding formatie EZ
De ambities voor EZ zijn hoog. Apeldoorn wil 100.000 banen bereiken in 2020, 2 kenniscentra realiseren en de topsectoren ondersteunen. De eerste stappen om dienstverlening naar ondernemers te versterken is inmiddels gezet. Samen met het bedrijfsleven en onderwijs gaan we een economische agenda opstellen om te zorgen voor een sterke economische toekomst in Apeldoorn. Deze agenda zal resulteren in onderzoek, initiatieven en projecten die door de partners gezamenlijk (met ondersteuning van bijvoorbeeld de Provincie) moeten worden gefinancierd. Cofinanciering vanuit gemeente is hiervoor noodzakelijk. Als we snel en succesvol willen handelen zodra er zich kansen voordoen is het nodig om vooraf beschikking te hebben over voldoende budget. Om bovenstaande ambities te kunnen bereiken is uitbreiding van het bestaande ontwikkelbudget en formatiebudget noodzakelijk.
Wij stellen u dan ook voor om vanaf 2017 het ontwikkelbudget met € 100.000 te verhogen en voor extra formatie (inclusief overhead) € 125.000 beschikbaar te stellen.
Uitwerking collegewerkprogramma: Uitvoering ambitie toeristisch toplandschap
Als grootste gemeente op de Veluwe werken wij -samen met andere gemeenten en onze partners in de sector- aan de ambitie om de Veluwe het sterkste toeristische gebied van Nederland te maken. De Veluwe op één! Wij gaan komend jaar verder uitvoering geven aan het dit voorjaar door uw Raad vastgestelde beleid "Welkom in Apeldoorn", dat in samenspraak met de toeristische sector tot stand is gekomen. Tegelijkertijd zijn wij samen met andere gemeenten, de toeristische sector en de Provincie bezig met het opstellen van de Gebiedsopgave Veluwe. Met uitvoering van deze Gebiedsopgave worden onder andere toerisme, de levendigheid in stad en dorpen, de natuur en werkgelegenheid versterkt.
In de MPB 2013-2016 heeft uw Raad een verhoging van de toeristenbelasting doorgevoerd en daarbij de 'gentlemans agreement' met de sector gemaakt in de jaren volgende, een inflatiecorrectie toe te passen. Dit heeft gezorgd voor de gewenste rust en duidelijkheid in de sector. Nu deze vierjaarsperiode afgelopen is, is wederom de wens bij de sector ontstaan om langjarige duidelijkheid te verkrijgen. De discussie over de Forensenbelasting heeft bijgedragen aan deze wens. Hoewel u als Raad de tarieven van de toeristenbelasting autonoom vaststelt, hebben wij als college gemeend u pas een voorstel te doen na het gehoord hebben van (een aantal spelers uit) de toeristische sector. De gedachte uit 'Welkom in Apeldoorn op de Veluwe' om de (meer)opbrengst van de (eventuele verhoging van de) toeristenbelasting in de sector te bestemmen (o.a. voor de co-financiering van de gebiedsopgave) maakt daar onderdeel van uit. Voor uw behandeling van de MPB zullen wij uw raad hiervoor een voorstel doen.
Motie 12 Voorjaarsnota: Bijdrage toren Trapjesberg
In de motie 12 van de Voorjaarsnota wordt gevraagd om samen met de stichting Vrienden Loenense Bossen te kijken welke bijdrage nodig is om de toren op de Trapjesberg te laten herrijzen en dit mee te nemen in de komende begroting met een maximum van de in de overwegingen genoemde bedragen. Het plaatsen van een uitkijktoren, kosten ca. € 160.000, sluit aan bij de ambitie van het toeristisch toplandschap en is een waardevolle aanvulling voor de beleving van de Loenermark en de Veluwe. Er is brede steun en draagvlak voor het initiatief dat uit de Loenense bevolking zelf komt. Daardoor wordt ruim 2/3 van de kosten betaald via door de initiatiefnemers gegenereerde cofinanciering. Wij kunnen 50% van het aanvullend benodigd bedrag van € 50.000 binnen andere budgetten opvangen en stellen u voor om voor 2017 het restantbudget van € 25.000 beschikbaar te stellen.
Motie 40 Voorjaarsnota: Marktgelden
Dit jaar werken we aan een toekomstvisie op de warenmarkt. In deze visie zullen verschillende aspecten van de warenmarkt worden belicht. Denk daarbij aan branchering, de locatie(s) en de samenhang met evenementenlocaties, de betekenis voor andere ondernemers en omwonenden. Ook de tarifering zal deel uitmaken van deze toekomstvisie. De planning is om de visie in 2016 aan u voor te leggen. Het uitgangspunt bij eventuele verandering van tarieven is dat de Warenmarkt kostendekkend moet blijven.
In afwachting hiervan doen wij u in deze MPB geen voorstel om aanvullende middelen beschikbaar te stellen.
Effectindicatoren
Het borgen en stimuleren van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving met een duurzame omgevingskwaliteit.
Taakvelden:
8.1 Ruimtelijke ordening
Wat gaan we doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Kadernota Welstand (2016), www.ruimtelijkeplannen.nl, Strategische Handhavingsplan 2014-2017 (2014)
Nieuwe ontwikkelingen zijn:
- De voorbereiding en implementatie van de nieuwe omgevingswet (extra formatie)
- Het Strategisch Handhavingsplan is geëvalueerd en ter consultatie besproken in de gemeenteraad. Om het handhavingstekort te verkleinen is een voorstel gedaan tot intensivering op de uitvoering van het strategisch handhavingsplan (extra formatie).
Prestaties 2017
De gemeente zoekt in de ruimtelijke ontwikkeling voortdurend de balans tussen het borgen van een veilige en gezonde leefomgeving en het stimuleren van een duurzame ruimtelijke en omgevingskwaliteit.
De nieuwe omgevingswet biedt kansen om op een andere manier om te gaan met de fysieke leefomgeving: thema’s zoals gezondheid en duurzaamheid krijgen een nadrukkelijker plek in de nieuwe wet (en omgevingsvisie en omgevingsplan), van minder sectorale naar meer integrale programma’s en een interactievere manier van communiceren met bewoners en ondernemers. We anticiperen komend jaar op deze nieuwe wetgeving door:
- het uitvoeren van een pilot omgevingsplan binnenstad
- het opstellen van een omgevingsvisie landelijk gebied
Op basis van deze ervaringen en de nieuwe omgevingswet zal de structuurvisie voor Apeldoorn geactualiseerd worden.
Tot de nieuwe omgevingswet blijven de structuurvisies en de bestemmingsplannen de juridische basis voor de ruimtelijke ontwikkeling. Tot de invoering van de nieuwe omgevingswet zullen we gebruik blijven maken van de huidige wetgeving en bijbehorende activiteiten: het actualiseren van bestemmingsplannen (zie Actualisatie Bestemmingsplannen), het behandelen van verzoeken tot bestemmingsplanwijzigingen, het maken van herstelplannen en het behandelen van omgevingsvergunningen.
Het nieuwe welstandsbeleid heeft als doel de balans te behartigen tussen het borgen van de basiskwaliteit van de ruimtelijk leefomgeving (het zogenaamde vangnet) en het bieden van ruimte aan initiatiefnemers om uiting te geven aan hun eigen wensen. De ambitie, die Apeldoorn heeft om meer kwaliteit te realiseren dan het vangnet, wordt gestimuleerd door het bieden van inspiratie en achtergrondinformatie over de directe woonomgeving door de kookboeken, waarbij de dialoog met de initiatiefnemer centraal staat.
De wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is op 14 april 2016 in werking getreden. Dit betreft een uitbreiding van de Wabo en stelt kwaliteitseisen op het gebied van de uitvoering (vergunningverlening) en handhaving VTH. Voor de taken die bij de gemeente zijn belegd geldt de zorgplicht. We geven hier als gemeente verdere invulling aan.
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma: Handhaving in het fysieke domein
Uw behandeling in 2014 van de vernieuwde handhavingsstrategie voor het bouwen en de ruimtelijke ordening heeft geleid tot vragen over de risico’s op het gebied van veiligheid, ruimtelijke kwaliteit, rechtsgelijkheid en rechtszekerheid en over de capaciteit c.q. het handhavingstekort. Naar aanleiding daarvan hebben wij de vernieuwde handhavingsstrategie geëvalueerd en de resultaten daarvan met uw raad gedeeld. In de evaluatienotitie zijn de ambities voor handhaving in het fysieke domein gesteld op:
- het richten van de handhaving op de kern bestaande uit urgente zaken. lopende zaken, landelijke prioriteiten, sloopmeldingen en handhaving van illegaal opgerichte bouwwerken in relatie tot de BAG;
- inzetten op de specifieke thema's woonwagenstandplaatsen en recreatieparken, gebiedsgericht werken met de focus op kleinere bouwwerken. Het doorvertalen van deze ambities leidt tot een uitbreiding met 3 fte waarmee € 273.000 is gemoeid, inclusief € 60.000 overhead. Wij stellen voor om vanaf 2017 € 273.000 beschikbaar te stellen.
Uitwerking collegewerkprogramma: Implementatie Omgevingswet (incidenteel)
De Omgevingswet moet leiden tot een meer integrale afweging waarbij rekening wordt gehouden met duurzame ontwikkelingen, regionale verschillen, maatwerk en het belang van vroegtijdige betrokkenheid van belanghebbenden bij projecten. De fysieke leefomgeving moet integraal benaderd worden, in beleid, besluitvorming en regelgeving. Er komt een grotere bestuurlijke afwegingsruimte om doelen voor de fysieke leefomgeving te realiseren. De besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving moet sneller en beter. De Omgevingswet biedt ook voor Apeldoorn een kans om de relatie met burgers en initiatiefnemers aan te passen aan de veranderende werkelijkheid
De komende jaren zal binnen het programma (055) Eenvoudig Beter de Omgevingswet vertaald worden naar Apeldoorn: doelen, instrumenten, houding, gedrag, competenties, werkprocessen etc. zodat de organisatie klaar is voor de Omgevingswet. Voor de invoering van de wet is budget nodig. Rijk, gemeenten en provincies hebben in het bestuursakkoord afgesproken dat deze voor rekening van gemeenten komen. Het rijk neemt de kosten voor het landelijk digitaal stelsel voor zijn rekening. Dit najaar ontvangt de gemeenteraad een startnotitie met routekaart voor de implementatie in de komende jaren. Vooralsnog hebben we in de MPB voor drie jaar middelen gereserveerd. Voor volgend jaar wordt budget beschikbaar gesteld voor formatie projectmanagement en bestuurlijk juridische capaciteit. De Omgevingswet zal naar verwachting in 2020 in werking treden.
Wij stellen u voor om voor de jaren 2017, 2018 en 2019 respectievelijk € 175.000; € 350.000 en € 300.000 beschikbaar te stellen.
Het werken aan de ruimtelijke dynamo’s en het opwaarderen van de bestaande stad en dorpen
Taakvelden:
8.1 Ruimtelijke ordening
Wat gaan we doen?
Prestaties 2017
Het werken aan de ruimtelijke dynamo’s en het opwaarderen van de bestaande stad en dorpen blijven inspanning vragen. Gebiedsgerichte inspanning is nodig om het woon-, werk- en vestigingsklimaat op peil te houden en te versterken.
De ruimtelijke dynamo’s uit de structuurvisie Buitenstad Apeldoorn blijven tijd en aandacht vragen om de buitenstad aantrekkelijk te houden voor bewoners, bedrijven en bezoekers:
- Programma binnenstad (zie prestatie 5)
- Programma kanaaloevers en kanaalzone: transformatiegebieden
- Programma Zuidbroek en Zonnehoeve: uitleggebieden woningbouw
De focus van de ruimtelijke ordening komt hiernaast steeds meer op de kwaliteit van de bestaande stad en dorpen te liggen; niet alleen op de woongebieden, maar ook op de werkgebieden ‘die er al zijn’. De programma’s Zuid en Zevenhuizen worden afgerond. Daarnaast richten de programma’s wonen en economie zich steeds meer op de (transformatie) van de bestaande stad én is het wijkgericht werken in ontwikkeling.
Nieuwe ontwikkelingen
Motie 29 “Dorpshart Loenen” - Maatregelen politiehuisje
Deze motie roept op om de afschrijving van het voormalig politiehuisje in Loenen in de komende MPB op te nemen zodat Loenen verder kan met het creëren van de wens van een dorpshart voor Loenen. De woning zal worden gesloopt en de financiële gevolgen hiervan zullen wij betrekken bij de verdere ontwikkeling van het dorpsplein in Loenen. Wij gaan er op dit moment van uit dat er geen aanvullende dekkingsmiddelen nodig zullen zijn.
In afwachting van de verdere uitwerking stellen wij wel voor om in deze MPB rekening te houden met een pm post.
BROA 15.1 Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen
De beschikbare BROA-middelen voor het WOP Zevenhuizen zijn, in aanvulling op investeringen van corporaties en marktpartijen, geheel toegedeeld. De fasering van de uitgaven wordt periodiek verfijnd aan de hand van het nieuwste inzicht in het uitvoeringsproces. Fase 2b, 2c en 3 van 't Podium zullen de komende jaren door Ons Huis worden ontwikkeld. De gemeente faciliteert deze ontwikkeling waarbij onze apparaatskosten komende jaren ten laste van dit BROA-budget komen. De uitgaven voor 't Podium voor fase 4 worden geraamd in 2018 en latere jaren.
Over Fase 4 van het Podium (gelegen aan de Saloméstraat) is jaren geleden contractueel vastgelegd dat Ons Huis deze grond van de Gemeente koopt en de vlek ontwikkelt en dat wij onze eigen apparaatskosten dragen. In de toenmalige planning was dat al veel eerder voorzien dan in 2018, maar door de crisis op de woningbouwmarkt, de ontwikkelingen in corporatie-land én het feit dat de Gemeente voor de nieuwbouw van Anklaar een plek moest zoeken voor een tijdelijk winkelcentrum in Zevenhuizen is dit ernstig vertraagd. Er is nl toen besloten dat deze lege vlek verhuurd kon worden aan MAB (ontwikkelaar Anklaar) voor de duur van 4 jaar voor het tijdelijke winkelcentrum. Daarna (2018) komt Ons Huis weer in beeld om eventueel nog woningbouw op deze plek te ontwikkelen.
BROA 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid
Het restantbudget van WOP Zuid wordt aangewend voor de eerste fase van het opknappen van het Zuiderpark en de afwerking van plinten in de Vogelbuurt.
Het versterken van de binnenstad: van een 6.5 naar een 8
Taakvelden:
8.1 Ruimtelijke ordening
Wat gaan we doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Regieplan Binnenstad, Structuurvisie voor de Binnenstad van Apeldoorn (2010)
Prestaties 2017
De binnenstad is het visitekaartje voor het woon-, werk- en investeringsklimaat in Apeldoorn. We zetten daarom met dubbele energie in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad:
1. De compacte en complete binnenstad
2. De bereikbare binnenstad
3. De verblijfskwaliteit van de binnenstad: groen, water, openbare ruimte en gevels
Voor het verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad zijn met inzet van provinciale middelen diverse projecten in uitvoering gegaan. Na de eerste fase waarin het noordelijke deel van de binnenstad is opgeknapt, is de uitvoering van fase 2 nu in volle gang. De herinrichting van de openbare ruimte van het voetgangersdomein is het meest in het oog springende project. In de herinrichting van Beekstraat, Marktstraat en Marktplein is nog niet voorzien. Bedoeling is om hiervoor een ontwerp- en uitvoeringsplan te maken dat past bij de beoogde kwaliteit en rekening houdt met de functies van het gebied en de benodigde (gemeentelijke) grond te reserveren voor het project.
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma: Binnenstad (herinrichting Beekstraat, Marktstraat en Marktplein)
De ambitie is erin gelegen om de openbare ruimte van de gehele binnenstad op het verhoogde niveau te krijgen. Dit betekent een fase 3 met als uitvoeringsgebied Beekstraat (inclusief Grifthof), Marktstraat en Marktplein naast het maken van een kwaliteitsslag in de overgang van het kernwinkelgebied met de aanloopstraten van de binnenstad.
Voor het verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad zijn met inzet van provinciale middelen diverse projecten in uitvoering gegaan. Na de eerste fase waarin de openbare ruimte van het noordelijke deel van de binnenstad is opgeknapt, wordt de uitvoering van fase 2 (Hoofdstraat, Brinklaan, 4 straatjes en Deventerstraat) in 2016 gerealiseerd.
Vanuit de ervaringen van de herinrichting van het voetgangersdomein kan op basis van kengetallen worden afgeleid dat met de uitvoering van fase 3 van de binnenstad incidenteel (2017-2020) ettelijke miljoenen euro’s gemoeid zullen zijn. Nagegaan wordt of voor deze fase wederom een beroep kan worden gedaan op subsidie van de Provincie. Zo lang dit niet bekend is, is het extra budget dat gevraagd wordt niet concreet aan te geven.
Vooruitlopend hierop stellen wij voor om voor de MPB periode een bedrag van in totaal € 400.000 beschikbaar te stellen:
- € 80.000 voor de grondinbreng voor het project Markthof (2017);
- € 120.000 voor de grondinbreng voor het project Grifthof (2018);
- € 200.000 vier tranches van € 50.000) voor quick wins voor verdere aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van de aanloopstraten van de binnenstad (2017-2020).
BROA 4.2 Binnenstad
De gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om de binnenstad van een 6,5 naar een 8 te brengen. Door het project als één van de onderdelen van het strategisch kader te benoemen is duidelijk kenbaar gemaakt dat de raad groot belang hecht aan het slagen van dit project. In het in 2010 vastgestelde regieplan zijn de contouren vastgelegd waarbinnen de uitwerking zijn beslag krijgt. In 2016 worden nog diverse kleine werken uitgevoerd aan het Caterplein en wordt de Brinklaan financieel afgewikkeld. Voor programmamanagement Binnenstad is budget opgenomen tot en met 2018.
BROA 4.3 Binnenstad – subsidie Robuuste Investeringsimpuls
Met het restant budget van de Robuuste Investeringsimpulssubsidie van de provincie van € 0,5 miljoen worden in 2017 de laatste werkzaamheden aan de infrastructuur in de binnenstad uitgevoerd. Dit zijn dan met name de aanpassingen in Hoofdstraat zuid en Molenstraat Centrum. Ook zullen in 2017 nog enige afrondende werkzaamheden plaatsvinden om de doorstroming en fietsenstallingen te verbeteren. Door de Investeringsimpuls van de provincie van € 5 miljoen in de binnenstad hebben wij een kwaliteitsimpuls kunnen geven aan de transformatie van de openbare ruimte, met daarin extra aandacht voor de vergroening van de binnenstad en een goede bereikbaarheid.
De ontwikkeling en uitgifte van gronden door het grondbedrijf ten behoeve van het realiseren van ruimtelijke programma’s.
Taakvelden:
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Wat gaan we doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Uitvoeringskader grondbedrijf (2014), Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (2016), Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016)
Prestaties 2017
Het grondbedrijf geeft (als publiek ontwikkelaar) gronden uit ten behoeve van het realiseren van publieke doelen.
De belangrijkste gebieden waar het grondbedrijf actief is zijn de eerder genoemde ruimtelijke dynamo’s en de bestaande stad:
- de ontwikkeling van de uitleggebieden Zuidbroek en Groot Zonnehoeve waar het zwaartepunt van de nieuwe woningbouwproductie van de gemeente Apeldoorn ligt
- stedelijke vernieuwing met de programma’s Kanaalzone en Binnenstad (Kanaaloevers, Marktstraat/Beekstraat en Stationsgebied)
- de ontwikkeling van bedrijventerreinen met de focus op Stadhoudersmolen, Apeldoorn Noord II en de Ecofactorij
Daarnaast geeft het grondbedrijf uitvoering aan de dossiers uit het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf:
- het uitwerken kaderwijziging stuurgroep grondbedrijf (Groot Zonnehoeve, Vlijtsepark en Haven Centrum) inclusief de herverdeling van het vrijgevallen woningbouwcontingent
- het opschonen van complex E1 (overige grondvoorraad)
- het in kaart brengen van de effecten van nieuwe wetgeving (Besluit Begroting en Verantwoording en de Vennootschapsbelasting voor Overheidsondernemingen)
- het uitwerken van het gebiedsoverstijgende kostenverhaal (bovenwijks en bijdrage ruimtelijk ontwikkeling)
Openheid en transparantie zijn belangrijk in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) een belangrijke rol speelt. Jaarlijks wordt hierbij een herziene begroting van het grondbedrijf opgesteld. Deze is geen onderdeel van de MPB, maar zal via de MPG aan uw raad worden aangeboden.
In het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties is de meerjarenprogrammering voor de verschillende jaarschijven opgenomen. Voor jaarschijf 2017 is de programmering:
Woningbouw | 227 woningen * |
Bedrijventerreinen | 4,8 ha |
Kantoren | 400 m2 |
Maatschappelijke doelen | 7.500 m2 |
Overige | 31.300 m2 |
* incl. 23 particuliere kavels
Nieuwe ontwikkelingen
BROA 14.1 Kanaalzone
Het doel is om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd dient te worden in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen. De gemeente heeft de regierol gedurende de projectperiode (tot 2025). De gelden die binnen de BROA-kanaalzone nog beschikbaar zijn, zijn met name bedoeld voor Pilot zuid en de Kanaalzone in het algemeen. Onderdeel van Pilot zuid is de herinrichting van de kade die voor de periode 2017-2020 wordt voorzien.
Voor de Zwitsal is in de MPB 2016-2019 gemeld dat met de subsidie van de provincie een aanzet is gegeven om gebouwen op te knappen waardoor het voor huurders aantrekkelijker is naar Zwitsal te komen. Dat lukt steeds beter en daar zouden we nu de subsidie van de provincie is besteed een vervolg aan willen gegeven door substantiële investeringen te doen in de openbare ruimte en de gebouwen. Onlangs heeft u ingestemd met het voornemen om de kaders van Vlijtsepark / project Zwitsal te wijzigen. Het voorstel tot de feitelijke kaderwijzigingen zal naar verwachting eind 2016 aan u worden voorgelegd. Wij zijn van plan om u tegelijkertijd met die kaderwijzigingen ook (aanvullende) voorstellen te doen voor de aanpak van de openbare ruimte en de gebouwen.
Effectindicatoren