Apeldoorn als duurzame stad
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Alle activiteiten die Apeldoorn een stap dichter bij de energie neutrale stad brengen vallen onder het begrip duurzaam. Daarbij hoort bijvoorbeeld het begrip cleantech. Wij vinden het belangrijk om daarbij regionaal op te trekken en via de Strategische Board de cleantech agenda te realiseren. Maar we willen ook met onze organisatie het goede voorbeeld geven als het gaat om duurzaamheid. We willen ons vastgoed duurzaam maken, het stadhuis etc. Verder is duurzaamheid een breed begrip dat ook terugkomt in de lijn die we kiezen in de verkeersvisie. Duurzaam is ook schoon vervoer, uit de auto op de fiets of E-bike, voldoende laadpalen in de stad om het elektrisch rijden aan te moedigen etc. Maar duurzaamheid heeft ook betrekking op mensen en activiteiten van die mensen. Vertaald naar onze organisatie gaat het onder meer over personeelsbeleid. Zo vinden wij het belangrijk een voorbeeldfunctie te vervullen als het gaat om het detacheren van mensen met een arbeidshandicap in onze eigen organisatie om zodoende onze bijdrage te leveren aan de landelijke baanafspraken. Kortom, bij de beoordeling van alle initiatieven die langs komen, zal duurzaamheid in zijn vele vormen, people, planet and profit, voor ons een belangrijke toetssteen vormen en willen wij, waar we kunnen, een bijdrage leveren aan een economisch en maatschappelijk toekomstbestendige stad en een energieneutraal Apeldoorn.
Wat gaan we doen?
Duurzaamheid komt terug in veel van de andere programma’s
Prestaties 2017
Duurzaamheid komt terug in veel van de andere programma’s waarin ook de prestaties zijn opgenomen.
Nieuwe ontwikkelingen
Zie programma 4
Apeldoorn als comfortabele (gezins)stad
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Eén van de kwaliteiten van Apeldoorn is het zijn van een aantrekkelijke en comfortabele stad voor gezinnen. Gezinnen wonen en vestigen zich hier graag en zijn daarmee een bijna vanzelfsprekende doelgroep voor Apeldoorn. Hoeven we dan niets meer te doen? Jawel. De wet van de remmende voorsprong leert ons dat we moeten zorgen dat Apeldoorn aantrekkelijk blijft voor deze doelgroep. Of liever nog: dat we nog aantrekkelijker worden. Dat betekent ambitie! Hoe kunnen we bewerkstelligen dat meer gezinnen kiezen voor Apeldoorn? En dat de gezinnen die hier wonen ook nooit meer weg willen? Het mag duidelijk zijn dat er geen knop is waaraan we kunnen draaien, wel kunnen we randvoorwaarden scheppen om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor gezinnen als we weten wat hun keuze voor Apeldoorn bepaalt. Dat doen we op vier onderdelen: woning en woonomgeving, werkgelegenheid, voorzieningenniveau en sociale kwaliteit. Omdat deze doelstelling voor alle inwoners van de gemeente geldt, koppelen wij hier het steronderwerp 9.3 (nood)opvang statushouders en asielzoekers aan.
Wat gaan we doen?
De maatregelen die daarbij horen komen terug in de verschillende programma’s van de MPB. Zoals voldoende woningen bouwen voor gezinnen (programma 9), een kindvriendelijke woonomgeving en stimuleren van fietsgebruik (programma 3), de werkgelegenheidsfunctie van Apeldoorn op peil houden (programma 6 en 9), stimuleren variatie en kwaliteit van onderwijs en integrale kindercentra (programma 5), een aantrekkelijke binnenstad (programma 3 en 9), kunst en cultuur voor gezinnen (programma 8), stimuleren van sport en bewegen ( programma 8), versterken van sociale samenhang (programma 7), de jeugd een stem geven in het beleid en nieuwe inwoners welkom heten (programma 1).
Prestaties 2017
Zie de toepasselijke programma’s.
Nieuwe ontwikkelingen
College werkprogramma en motie 2 Voorjaarsnota: integratie en accommodatie statushouders
Vanwege de sterk verhoogde asielinstroom in 2015 werden wij net als andere gemeenten geconfronteerd met noodopvang van vluchtelingen In nauwe samenwerking met het COA hebben wij hiervoor oplossingen geboden (Americahal en skeeler-ijsbaan). In 2016 is een pand aan de Christiaan Geurtstraat gereed gemaakt voor noodopvang van vluchtelingen.
Onze taakstelling voor te plaatsen statushouders voeren wij volledig uit, waarbij de kosten van integratie, maatschappelijke begeleiding, participatie, gezondheidszorg etc. worden opgevangen binnen de daarvoor beschikbare rijksmiddelen.
Wij doen u in deze MPB dan ook geen voorstel voor additionele dekkingsmiddelen.
Effectindicatoren
Apeldoorn als toeristisch toplandschap
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Op basis van het door de raad vastgestelde Programma ‘Welkom in Apeldoorn op de Veluwe’ gaat het Toeristisch Platform uitvoering geven aan de daarbij behorende ‘Marsroute’ om de positie van Apeldoorn als toeristisch toplandschap te versterken. Wij zullen het Toeristisch Platform de daarvoor vereiste faciliteiten bieden. Verder zullen wij uitvoering geven aan die onderdelen van de Marsroute waarvoor de gemeente zelf aan de slag gaat zoals Bevaarbaarheid Apeldoorns Kanaal en project Vitale Vakantieparken en blijven wij ons inspannen voor een robuuste Veluwe samenwerking binnen de Gebiedsopgave Veluwe met als ambitie ‘De Veluwe op 1’. Net als bij de andere strategische samenwerkingen is citymarketing hierbij een belangrijke activiteit.
Wat gaan we doen?
In het programma ‘Welkom in Apeldoorn op de Veluwe’ hebben wij de volgende doelen vastgesteld:
- De vrijetijdssector draagt bij aan de doelstelling 100.000 arbeidsplaatsen in Apeldoorn.
- Meer bezoekers in de binnenstad en dorpen.
- Hogere bestedingen gelijk aan het landelijke gemiddelde.
Prestaties 2017
Zie programma 9.
Nieuwe ontwikkelingen
Apeldoorn als ondernemende stad
Taakvelden:
0.1 Bestuur
In het licht van de financiële crisis en de stagnatie op de arbeidsmarkt, is het strategische economische beleid van Apeldoorn in 2014 herijkt. De kernvraag is ‘op welke manier kan de veelzijdige economie van Apeldoorn worden gestimuleerd door innovatie?’ Deze kernvraag, die afkomstig is uit de Structuurvisie ‘Apeldoorn geeft ruimte’ (mei 2013) en later vastgesteld in de Meerjarenprogrammabegroting 2014-2017, is in het programma ‘De ondernemende stad’ uitgewerkt naar doelen en acties. Het programma 'De ondernemende stad' bestaat uit drie programmalijnen, te weten: De werkende stad (met de focus op het arbeidsmarktbeleid); De ondernemende stad (gericht op het economisch beleid) en De stad van kennis en innovatie (waarin het vooral gaat over kennisvalorisatie). Valorisatie is het verzilveren van kennis van wetenschap en techniek.
Wat gaan we doen?
Voor de komende jaren is het arbeidsmarktbeleid erop gericht de groei te stimuleren naar 100.000 arbeidsplaatsen in 2020 door onder andere inzet op het Pact van Beekbergen, stimuleren ondernemerschap en uitvoering van het Techniekpact. Daarnaast willen we tenminste 120 bedrijven stimuleren in hun autonome groei binnen het economisch beleid door het ondersteunen van het startersbeleid waaronder de projecten ‘Ik start smart’ en ‘Ik groei smart’. Tenslotte willen we in de programmalijn De stad van kennis en innovatie twee toonaangevende kenniscentra helpen in hun ontwikkeling, te weten het Centre of Excellence for New media technologies en het Cleantech centre Area055.
Prestaties 2017
Zie programma 9.
Nieuwe ontwikkelingen
Effectindicatoren
Apeldoorn is financieel gezond
Taakvelden:
0.5 Treasury
0.61 OZB woningen
0.62 OZB niet woningen
0.64 Belastingen overigen
0.7 Algemene uitkeringen (incl. uitkering sociaal domein)
0.8 Overige baten en lasten
We liggen op koers en er is reden tot optimisme. Uw Raad en ons college hebben de afgelopen jaren belangrijke resultaten geboekt die zich nu in deze MPB duidelijk beginnen af te tekenen. Wanneer we geen gekke dingen doen komt het einde van het preventieve toezicht door de provincie dichterbij. Meer concreet betekent dit dat we dan de Algemene Reserve van de Algemene Dienst en de Algemene Reserve Grondexploitatie op orde hebben en dat er geen achterstand in het wegenonderhoud is. Het tempo waarin het financieel herstel gerealiseerd kan worden, is in hoge mate afhankelijk van de behoedzaamheid waarmee nieuwe beleidsimpulsen vorm gegeven worden. Hoe terughoudender, lees zuiniger, des te eerder zal het financieel herstel gerealiseerd zijn. In het fictieve geval dat er geen nieuw beleid zou worden ingezet is dit op basis van de nu bekende gegevens begin jaren twintig.
Wat gaan we doen?
In deze meerjarenprogrammabegroting worden, binnen de financiële begrenzingen, de beleidsmatige keuzes voor de komende vier jaar, 2017-2020, gemaakt. Bij de prioritering van die keuzes staat, zoals opgemerkt in de Voorjaarsnota 2016, het financieel herstel voorop.
Prestaties 2017
Nieuwe ontwikkelingen
Lobby
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Apeldoorn staat niet alleen op deze wereld, veel overheden, organisaties en bedrijven zijn op allerlei manieren medebepalend voor de ontwikkeling van onze stad en financiële mogelijkheden. Met al die anderen willen wij in contact zijn en we opereren daarom in veel netwerken en geven daar doelgericht invulling aan. Daarbij spelen we flexibel in op veranderende omstandigheden. We willen dat Apeldoorn gezien wordt, we willen invloed uitoefenen op beleid en bestuurlijke beslissingen in voor ons belangrijke gremia. We acteren op die wijze in verbanden op Europees, nationaal, provinciaal en regionaal niveau. Op die manier schaken we op vele borden en proberen wij resultaten te boeken. Citymarketing past, als bijzondere vorm van lobby, ook binnen dit onderwerp.
Wat gaan we doen?
Lobby in al zijn hoedanigheden komt terug in veel andere programma’s, bijvoorbeeld arbeidsmarktbeleid, de decentralisaties, energiewetgeving, ruimtelijke visies, investeringsprogramma’s.
Prestaties 2017
Zie de overige programma's.
Nieuwe ontwikkelingen
Samenwerking en in het bijzonder de verbonden partijen Regio Stedendriehoek
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Er is nauwelijks een doel dat de gemeente in zijn eentje realiseert. We hebben een Rijk en een steeds groter wordend samenwerkingslandschap. Hierin zitten 18 Verbonden Partijen en 30 regionale samenwerkingsverbanden (waaronder 8 van de verbonden partijen). (Steronderwerp 1.4: Verbonden partijen - de raad hecht aan voortgang en inzicht/voortgang uitvoering kadernotitie/ plan van aanpak). Strategische samenwerking is bij voorkeur gedifferentieerd, vormvrij en wordt ingezet voor het realiseren van de strategische doelen. Samenwerking in de bedrijfsvoering doen we alleen als het schaalvoordelen oplevert. Tribuut is hiervan een voorbeeld in onze regio. Wij zijn graag tot die samenwerking bereid, maar er niet actief naar op zoek. Samenwerking op kwetsbare taken, zoals Jeugd, WMO, Arbeidsmarkt en Veiligheid kent vele gedaanten. Soms is die samenwerking geheel wettelijk dichtgetimmerd (VNOG, GGD), soms gedeeltelijk wettelijk voorgeschreven (zoals Basismobiliteit) en soms geheel vrijwillig. Samenwerking op kwetsbare taken is een bijzondere verantwoordelijkheid van Apeldoorn als grootste stad in een regio van 23 gemeenten waarmee in wisselende coalities wordt samengewerkt.
In dit landsdeel werken we in vier kringen: het overlegplatform Landsdeel Oost (feitelijk Gelderland en Overijssel waarmee een werkverband is gecreëerd om door het Rijk en Europa gezien te worden), Gelrestad (Arnhem, Nijmegen, Ede-Wageningen en Apeldoorn en provincie) en het werkverband Zwolle, Deventer en Apeldoorn. De vierde en thuisbasis is de regio Stedendriehoek waarbinnen we samenwerken via de Gemeenschappelijke Regeling en de stichting Strategische Board (in triple helix verband gericht op de realisatie van de cleantech agenda). De Gemeenschappelijke Regeling Stedendriehoek is de verbonden partij waarin ons bestuur overlegt met de andere gemeentebesturen in de regio aangaande regionale onderwerpen: ruimte, infrastructuur, sociaal en natuur. De samenwerking in onze WGR Regio Stedendriehoek is een ambitie gedreven samenwerking in een gebied dat te beschouwen is als de neerslag van ons daily urban system, het gebied waar we sociaal maatschappelijk de meeste verbinding mee hebben. We werken met een omgevingsagenda, waar gezamenlijk met de provincie de doelen en resultaten benoemd en bepaald worden. Onder de noemer van CleanTech Regio zijn er 6 speerpunten: CleanTech development, Energietransitie, Duurzame arbeidsmarkt, CleanTech icoon A1, toekomstbestendige binnensteden en kernen, en schone en duurzame mobiliteit. Het omgevingsprogramma 2.0 is in 2016 in het kader van evaluatie verbonden partij Regio Stedendriehoek ter informatie aan de raad gestuurd. Jaarlijks wordt een update hiervan ter kennis gebracht aan de gemeenteraad. De WGR is een light samenwerking waarbij geen bevoegdheden zijn overgedragen aan de regio.
Wat gaan we doen?
Er zijn geen harde prestatieafspraken, we werken binnen de regio Stedendriehoek met een omgevingsagenda, waar gezamenlijk met de provincie de doelen en resultaten worden benoemd en bepaald. Onder de noemer van CleanTech Regio zijn er 6 speerpunten: CleanTech development, Energietransitie, Duurzame arbeidsmarkt, CleanTech icoon A1, Toekomstbestendige binnensteden en kernen, en schone en duurzame mobiliteit.
Prestaties 2017
Samenwerking vindt plaats in domeinen als veiligheid (VNOG, programma 2), milieutaken (OVIJ, programma 4), het sociale domein (programma 5, 6 en 7), het fysieke domein (programma 9) en in de bedrijfsvoering (programma 10).
Nieuwe ontwikkelingen
Citymarketing
Taakvelden:
0.1 Bestuur
In het collegewerkprogramma 'Doorvertaald' is de ambitie opgenomen om citymarketing in te zetten. Ter uitvoering daarvan heeft de gemeenteraad op 26 november 2015 de Citymarketingvisie Apeldoorn Buitengewoon vastgesteld. Hierbij was ook een uitvoeringsprogramma opgenomen. Ter uitvoering van de visie zal stichting Apeldoorn Promotie worden omgevormd tot de citymarketingorganisatie die integraal uitvoering geeft aan citymarketing, evenementencoördinatie en VVV-gastheerschap. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie krachtige citymarketing. Via citymarketing worden onder meer de strategische doelen ondersteund.
Wat gaan we doen?
De activiteiten zijn opgenomen in de diverse programma’s en met name in programma 9.
Prestaties 2017
Nieuwe ontwikkelingen
Uitwerking collegewerkprogramma: De levendige stad (evenementenbeleid)
Apeldoorn werkt met succes aan een sprankelend evenementenklimaat. Wij zijn genomineerd voor Excellente evenementenstad 2016. Wij bouwen in rap tempo ervaring op met de acquisitie, fondsenwerving en een professionele aansturing van de gemeentelijke taken binnen de evenementen organisatie. Voelbaar in de organisatie is dat nu de slag naar duurzame professionalisering nodig is, anders raken we “uitgewoond”. In andere succesvolle evenementensteden, waarmee Apeldoorn concurreert, is deze professionaliseringsslag al gemaakt. Professioneel projectleiderschap is een van de benodigde kwaliteiten bij de organisatie van beeldbepalende evenementen. Daarnaast blijkt in de praktijk extra inzet nodig voor maatregelen in de openbare ruimte (ook materieel), de zeer complexe vergunningverleningsprocessen, de communicatie en het relatiemanagement. Deels wordt de inzet via herprioritering geregeld, maar met een structurele top(sport)evenementenagenda blijft dat niet haalbaar. Wij stellen u voor om met ingang van 2017 een aanvullend budget van € 275.000 beschikbaar te stellen.
BROA 30.5 Investeringen 2014-2017
In de MPB 2014-2017 heeft uw raad besloten 4 jaar lang € 300.000 te investeren in aantrekkelijkheid van de stad. Er zijn 6 thema's waarop die sturing in om Apeldoorn extra aandacht vraagt: (1) slimme concepten voor de binnenstad; (2) meer groen in de stad, (3) het uitlokken van extra bestedingen door een aantrekkelijker en zichtbaarder aanbod van cultuur, horeca en top(sport)evenementen; (4) het aanbieden van een toeristisch toplandschap waarbinnen de stad Apeldoorn meer profijt haalt uit de Veluwe en de toeristische attracties; (5) meer innovatie in de topsectoren van onze economie; (6) een groter hoog opgeleid arbeidspotentieel in en om de stad.
Deugdelijke en gastvrije dienstverlening
Taakvelden:
0.1 Bestuur
De leefwereld van en het gemak voor onze burgers en bedrijven zijn de uitgangspunten van onze dienstverlening. We werken betrokken, uitnodigend en slagvaardig. Dit vertalen we naar een Klantencontactcentrum, naar een omgevingsloket, naar sociale wijkteams en keukentafelgesprekken. Zij staan voor een gastvrije ontvangst aan de telefoon, digitaal of op locatie. Er wordt zaakgericht gewerkt met laagdrempelige toegang tot de gemeentelijke dienstverlening. In de digitale dienstverlening staat het gemak voorop. We zijn alert op rechtvaardigheid/rechtmatigheid en het borgen van de privacy om de deugdelijkheid te garanderen. De basisadministratie wordt in de landelijke context in orde gemaakt via koppeling van vele gegevensbestanden waardoor we geen overbodige informatie aan onze “klanten” hoeven vragen. Het stelsel van basisregistraties vormt het fundament voor het informatiehuis van de stad. De digitale dienstverlening heeft een doorbraak nodig zodat dit ons preferente dienstverleningskanaal kan worden. De digitale transformatie moet op 4 sporen tegelijk versneld worden: in het sociale domein, in het fysieke en publieke domein en in de bedrijfsvoering. "Mijn Overheid" kan daarna ook voor veel dienstverlening van de gemeente Apeldoorn het centrale loket zijn.
Wat gaan we doen?
Dit werkt door in vele programma's van deze begroting (p 5, 6, 7, 9, 10).
Prestaties 2017
Zie de overige programma’s.
Nieuwe ontwikkelingen
Versterken positie van de raad
U heeft tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota de motie “Versterken Positie raad" aangenomen waarin de raad zichzelf oproept te onderzoeken wat de ontwikkelingen op het terrein van beschikbaarheid van kennis, participatie en regionalisering voor betekenis hebben voor de raad en wat dit betekent op het vlak van informatievoorziening, vorming en opleiding en ondersteuning, zoals formatie, van de raad. Vooruitlopend op de uitkomsten van dit onderzoek wordt ingeschat dat het voor vorming en opleiding van raadsleden om een structureel bedrag van € 35.000 zal gaan. Daarnaast nemen wij een PM post op voor de uitkomsten van de onderzoeken op de andere terreinen. Wij stellen voor om in te stemmen met de structurele € 35.000 aangevuld met een pm. post.
Stadsdeelgericht werken en burgerparticipatie
Taakvelden:
0.1 Bestuur
Stadsdeelgericht werken en burgerparticipatie evolueren mee met de vernieuwing in de democratische samenwerking. Er ontstaan meerdere werkwijzen, sturingsvormen en perspectieven naast elkaar. Er is niet één beste manier van burger- of overheidsparticipatie. Inwoners, bedrijven, raadsleden en ambtenaren vinden elkaar in allerlei samenwerkingsvormen op denkkracht en initiatieven. Matrixdemocratie wordt het ook wel genoemd, waarin stemmingsdemocratie, interactiedemocratie en doe-democratie leiden tot een gekleurd palet aan verbindingen tussen samenleving en overheid. Open data en digitale platforms gaan hier een steeds grotere rol in spelen. Het stadsdeelgericht werken, de rol van de stadsdeelmanagers en de regisseurs openbare ruimte en zorg kennen diverse scenario’s. In het land wordt geëxperimenteerd met burgeraudits, loting, labs, Ted-Talk, de all-inclusieve wijk, crowd/matchfunding, de burgerbegroting e.d. op alle domeinen: sociaal, fysiek, economisch, veiligheid. Uit onze participatiekaart blijkt dat Apeldoorn volop meedoet.
Wat gaan we doen?
In de programma's 3, 7 en 9 van deze begroting zijn elementen hiervan opgenomen.
Prestaties 2017
Zie de overige programma’s.
Nieuwe ontwikkelingen
BROA 9.4 Wijken – De Maten (GSO-4) en De Maten vitaal (investeringsimpuls)
In 2016 zal verder gewerkt worden aan het Matenpark ("de ontbrekende schakel" bij de Trommelaarshoeve) en het verduurzamen van woningen. Daarnaast zal er bewegwijzering in het winkelcentrum Eglantier worden geplaatst, zal de problematiek rondom winkelcentrum De Dreven worden aangepakt en zullen diverse revitaliseringsprojecten en sociale projecten worden opgepakt. Verder zal in 2016 en 2017 de pilot De Dreven voortgezet worden en zal in 2017 de marktverplaatsing naar het Violierenplein plaatsvinden.
BROA 9.5 Wijken – Orden en Kerschoten (GSO-4) en Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten
In 2016 worden, zo nodig los van de initiatieven van winkeliers, de plannen voor de openbare ruimte van Winkelcentrum Kerschoten verder uitgewerkt zodat eind 2016 de aanbesteding kan plaatsvinden en in 2017 de realisatie. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij het project om beken weer bovengronds te krijgen, zodat de beschikbare middelen zo effectief mogelijk worden ingezet.
Effectindicatoren
Bruto gemeentelijk product (BGP) is het product van de toegevoegde waarde per baan en het aantal banen in een gemeente. De verhoudingswaarde tussen verwacht BGP en gemeten BGP geeft aan of er boven verwachting (<100) of beneden verwachting (>100) wordt geproduceerd. |